- prokee -

50years (5) alsóörs (8) autó (137) autópálya (5) baleset (9) baromállat (8) blog (12) bmw (9) camptourist (5) csomagtértető (5) érdekes (62) f*szkivan (40) felújítás (8) fiat (5) film (5) forma1 (9) fotó (5) hellókarácsony (7) hülyeállat (71) iwiw (6) közlekedés (33) kultúra (6) lol (9) mozi (6) napi meló (6) ndk (10) nyaralás (5) olaszország (5) orosz (16) orr (24) parkoló (5) poén (30) prokee (44) reklám (5) retro (32) suzuki (10) swift (5) százhalombatta (8) találkozó (17) technika (63) tesco (5) totalcar (12) trabant (95) tuning (18) veterán (9) video (14) vw (7) wartburg (9) web (16) zene (11) zwickau (8) Címkefelhő

Utolsó kommentek:

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.07. 16:34:32

@prokee: Hehh, elképesztő, örülök, hogy ez kiderült.
Én még gyerekként egyetlen egyszer, valamikor a 80-as évek második felében jártam szülőkkel, Wartunggal (mi mással... :D) az Endékában, amelyiknek Berlin volt a fővárosa. :-)
Drezdáig-MeiBenig hatoltunk fel, de nem rémlik, hogy akár egyet is láttam volna ilyet.
És persze a Balatonnál is, szinte minden évben nyaraltunk valamennyi időt, ott se volt ilyesmi, csak a DDR-felségjelek.De persze ez nem jelent semmit.Valszeg a honpolgárok merészsége is nagyban szóródott ez ügyben.
Köszönöm a választ.

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

prokee · http://blog.prokee.hu 2023.02.05. 09:13:40

@geegee: "nem tudom elképzelni, hogy ez egy csóri endékás, csak éppen ki merte tenni a D betűt nagyzolásból, flancolásból,"
Pedig ez történt. Ez egy NDK-s, lipcsei rendszám.
Én magam is láttam a nyolcvanas években NDK-s autókat D-s felségjelzéssel. Furának tűnik mai szemmel, de mivel az NDK mindig is azt tartotta magáról, hogy ő az egyetlen és igazi Németország, elképzelhető, hogy ez nem volt akkora bűn a rendszer szemében, mint gondolnánk.

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.04. 14:03:59

Hej Proki. (A hej az a köszönés, legalább is itt felénk :-) )
Van itt egy kép, ami érdekes lehet.

storage.googleapis.com/welove-media/99/f-ny19620722043.exact1980w.jpg

A jobb alsó sarokban van egy Wartung púposka.A legérdekesebb rajta a rendszám alatt lógó D betű.Hogy lehet ez?A fotó elméletileg 1962-es, Zamárdiban készült.
Létezik az, hogy a W311-12-ket megvették a nyugati eneszkás polgárok, amikor a soxorta magasabb életszínvonaluk sokkal drágább/jobb járművet is megengedne?Nehezen tudom elképzelni.Jó, nyilván az NSZK-ban sem volt mindenki gazdag, de nem hinném, hogy egy Wartungot venne a csóri nyugati, amikor sokkal jobb alkatrészellátása van (egyáltalán, van alkatrész) bármilyen helybéli, nyugati gépeknek...A Marshall segély 1947-ben volt, tehát 1962-re egészen biztosan egy felelé hajló, emelkedő spirálban lehetett a nyugatnémet gazdaság.
Azt meg még inkább nem tudom elképzelni, hogy ez egy csóri endékás, csak éppen ki merte tenni a D betűt nagyzolásból, flancolásból, akármiből a megfelelő DDR helyett.Ha jól tudom, a Balatonnál is volt sok kivezényelt, felbérelt Stasi ügynök akkoriban, akik valszeg kábé keresztre feszítették volna a delikvenst.Nem?
Na, most akkor itt mi a helyzet?
Köszönöm, ha válaszolsz.

Itt van az egész cikk, ahonnan a kép származik, van még ott kettővel lejjebb egy másik fotó is, a ott is a "lipcsei" család lazán üldögél a D-betűs lakókocsijuk mellett...

welovebalaton.hu/cikk/2020/8/11/retro-nyarak-kadar-kori-kempingelet-a-balatonparton

A felszerelés erősen endékás, talán még a kocsi is keleti csoda (talán púpos W kombi?Kemping?), de a házvagonon ott virít a D betű.
WTF?

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

arncht 2023.01.29. 09:47:52

Az iparban teljesen alap, hogy eloszor a piacon levo termekeket nezik, elemzik, masoljak, licenszelik, etc. meg azok az ndks munkasok par evvel korabban meg ugyanugy a harmadik birodalmat epitettek, mint a masik oldalon. Csak a politika valtozott, de ugyanazok a mernokok dolgoztak a gyarakban, akik nem lettek hulyebbek, mert rossz oldalra kerultek - a nemet mernokoknek meg eleg jo hiruk volt a vilagban, csak a keleti oldalon szukosek lettek a lehetosegek, szarbol meg nehez varat epiteni.

Nemetorszag keleti feleben epp ugy voltak jelentos autogyartok a haboru elott, mint nyugaton (audi elodei).

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.01.29. 04:08:46

Ez a Lloyd kegyetlen randa kis fhostalicska volt, így a képekről.Vajon a kasznija mibű' készült ott a kapitalistáknál? :D
Ennél a 601-es is sokkal csinosabb formájú.
Vajon a Lloyd is úgy indult, mint a Trabcsákok-Wartungok, hogy "Rendetteremtettem!"
:-)
Meg ha van már 3300 déemem, akkor kicsit várok, gyűjtök, kuncsorgok még és inkább a Bogárka, mint ez a rettenetes brémai csoda.

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

Gery87 2023.01.28. 21:41:14

"Az egyetlen érdekesség a fordított öblítés"

Hurkos vagy Schnürle-rendszerű öblítés.

"A Trabant sorozatgyártású motorja ezzel szemben jóval modernebb szemlélettel készült. A töltéscsere vezérlését az úgynevezett vezérlőtárcsák biztosítják, amelyek a főtengellyel együtt forogva nyitják és zárják az elősűrítő tér beömlőcsatornáit."

De csak azt, a felömlők Schnürle rendszerűek és dugattyú vezérli ugyanúgy.

"a kipufogó- és átömlőcsatornákat csupán a dugattyú teteje és szoknyája nyitják és zárják"

Ahogy a Trabanton is.

"A hengerek egészen más megoldásúak. A Lloyd motorján a hengereken van az elősűrítő tér nyílása, "

Forgattyúsház megfelelőbb, az "elősűrítő tér" mást is takarhat.

"ezeket egy közös szívócsonk köti össze, amelyen a karburátor nyugszik. A Trabant motorján az elősűrítő tér a blokk felső részén nyílik, erre az egyetlen nyílásra van felszerelve a karburátor, szívócsonk nélkül."

Persze hisz a tárcsák miatt "karteres" a szívó oldal.

@Kopasz Szuzukis:

"korszerű" volt, már ha a kétüteműnél maradunk, de ennél még korszerűbb volt hogy nem használtak már nagyon kétüteműt:)
Az 50-es 50-as amerikai kocsik több literes V8 csodáit ugye említeni sem kell, japánban meg már ekkor 50cm3-ben is alkottak négyüteműt, ami erősebb volt mint a KGST 125 kéttéi...
Szóval mihez képest.

Tárcsás vezérlést nem igen használtak motorkerékpárokban, miután bejött a membrán, már felesleges is lett volna.

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

pizo 2023.01.28. 19:05:45

@prokee: Mivel Kolumbiába exportáltak 562 db. W311-t, esélyes, hogy nem Argentinából került át nehezen egy Graciela W, hanem ez egy helyi jármű. De nem akarlak meggyőzni :)
A történet mindenesetre NAGYON érdekes és klassz, köszönjük hogy megírtad.

Üdv. Zoli

Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja

Motorogre 2023.01.28. 19:00:39

érdekes írás, köszönjük.
Hasonló a mai vadászgépek témája: az oroszok lopják-e az usa repülőit? A hasonlóság első ránézésre nyilvánvaló - de ez nem a tervek lemásolása, mert a levegő a szélcsatornában nem tudja, hogy amcsi vagy ruszki kismintát áramol körül, a fizika mindenhol azonos. Ezért az optimális aerodinamikai megoldások is hasonlóak lettek és lesznek. Ahogy a poszt is írja: kétütemű léghűtéses motorok esetén az ésszerűségből adódnak a hasonlóságok - és a tar miautónk kommentje szerint a tervezőrészleg tapasztalataiból. Nincs ezzel semmi baj - így fejlődik az emberiség.

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

prokee · http://blog.prokee.hu 2023.01.28. 17:20:32

@pizo: Lehet, hogy az én szemem nem áll rá annyira, de a linkelt példákból nekem úgy tűnik, volt eltérő rács és azonos rács is, ahogyan embléma is.
Hogy konkrét Wartburg felirat volt-e, ebben már bizonytalan vagyok, de mintha a poszt írása közben ilyen fotót is találtam volna.

Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja

Zothmar 2023.01.28. 16:58:09

Ezelőtt ~15 évvel, mikor még iskolás voltam és otthon laktam (Szatmárnémeti, RO), akkor napi szinten láttam egy ilyen csodát parkolni a lakótelepen. Sok típusú Daciához volt szerencsém (1100, sport, az 1300 kb összes verziója - 2/4 ajtós platós, stb.), de még így is rá csodálkoztam, hogy ez is az volt. Sajnos azt az egyet láttam sem láttam működőképes állapotban.

Bejegyzés: Ami még a Dácsiánál is rosszabb - a fél Dácsia...

pizo 2023.01.28. 16:49:50

@prokee: A Gracielának hasonló, de más volt a hűtőrácsa és a lökhárítója. A Gracielán nem volt Wartburg felirat soha, ahogy tudom. Szerintem ez egy eredeti 4-ajtós W311, csúnyán átfaragva.

Zoli

Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja

prokee · http://blog.prokee.hu 2023.01.28. 13:29:02

@Kopasz Szuzukis: "A DKW-nak volt már 2hengeres, kétütemű autómotorja. Igaz, az vízhűtéses volt. A Trabant motor fejlesztése során a költségcsökkentés és az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért tervezték át kényszerléghűtésesre"

Rögtön az első mondatban van egy link, ott kiderül, miért nem helytálló az állításod. Semmi köze a DKW kéthengeres blokkjának a Trabanthoz.
prokee.blog.hu/2023/01/27/awz_p70_a_trabant_elodje_vagy_a_legkevesbe_ismert_audi

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

Kopasz Szuzukis 2023.01.28. 13:25:23

A Trabant gyár egyik elődje a zwickaui DKW gyár. A tervező részleggel. A DKW-nak volt már 2hengeres, kétütemű autómotorja. Igaz, az vízhűtéses volt. A Trabant motor fejlesztése során a költségcsökkentés és az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért tervezték át kényszerléghűtésesre. Ráadásul akkoriban a nagy nyugati autó- és motorkerékpár gyártók még csak elvétve alkalmazták a forgótárcsás vezérlést. Így az 1950-es években igencsak korszerűnek számított.

Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?

prokee · http://blog.prokee.hu 2023.01.28. 09:27:31

@pizo: lehet igazad, bár megjegyzem, a hűtőrácson nem mindig volt embléma (lásd a prospektust!), és a géptetőre is volt, ahol simán GW betűk kerültek fel (ld. katalógus), aztán volt az eredetire hasonlító, de a vár helyett GW-vel (youtu.be/izlvlhphgIU?t=42), és volt olyan is, ahol a sima eisenachi logot rakták fel (még színesben is: youtu.be/AJkn_IOg0kE?t=50).

Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja

pizo 2023.01.25. 09:37:24

"Sajnos a megfejtéssel én is adós maradok, nem sikerült forrást találnom arra, hogyan kerülhetett ilyen messzire az autó a gyártól, sem arra, hogy Escobar hogyan botlott bele, amikor úgy döntött, márpedig holnaptól bűnözni fog. Így csak egy suta tanulsággal zárhatom ezt a posztot: ha eddig nem lettél dúsgazdag drogbáró, már ne nagyon reménykedj, mert a Wartburg 311 Pickupok ára ma már az egekben, működő drogbiznisz nélkül kevés esélyed van egyre, ez pedig így, sajnos, klasszikus 22-es csapdája."

A megoldás egyszerű! A hűtőrácsból és a feliratból egyrészt látható, hogy ez egy W311, ami Eisenachban készült, és eredetileg egy 4-ajtós limuzin volt. Michael Stück Wartburg 311 1956 bos 1966 könyvének 96. oldalán olvasható, hogyKolumbiába 1961-ben 102 db-t, 1962-ben 117 db-t, 1963-ban pedig 300 db-t exportált a Wartburg gyár, ez összesen 562 db. Volt miből átfaragni Escobar autóját.

Zoli

Zoli

Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja

pizo 2023.01.25. 09:32:07

@geegee: Simán a 4 ajtósból alakították ki, levágva a karosszéria hátuljának felesleges részeit.

Zoli

Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja

kewcheg 2023.01.18. 15:01:39

Mondjuk Montevideo inkabb Uruguay lesz.Mármint ahova a NDK mérnök ment.

Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.01.18. 11:10:32

Az ember esze megáll, hová nem jut el egy Trabcsák vagy egy Wartung...
Ami nagyon hiányzik a posztból is, az a kék kocsinak a hátuljáról készült kép, hogy hogyan is van megvalósítva az egész, de most itt pótlom:
dreamtworeality.de/wp-content/gallery/kolumbien_5_pablo/pabloescobar20130628_134846.jpg
Nagyon nem úgy néz ki, mint az eisenachi tesókéi.

Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
süti beállítások módosítása