@prokee: Hehh, elképesztő, örülök, hogy ez kiderült.
Én még gyerekként egyetlen egyszer, valamikor a 80-as évek második felében jártam szülőkkel, Wartunggal (mi mással... :D) az Endékában, amelyiknek Berlin volt a fővárosa. :-)
Drezdáig-MeiBenig hatoltunk fel, de nem rémlik, hogy akár egyet is láttam volna ilyet.
És persze a Balatonnál is, szinte minden évben nyaraltunk valamennyi időt, ott se volt ilyesmi, csak a DDR-felségjelek.De persze ez nem jelent semmit.Valszeg a honpolgárok merészsége is nagyban szóródott ez ügyben.
Köszönöm a választ.
@geegee: "nem tudom elképzelni, hogy ez egy csóri endékás, csak éppen ki merte tenni a D betűt nagyzolásból, flancolásból,"
Pedig ez történt. Ez egy NDK-s, lipcsei rendszám.
Én magam is láttam a nyolcvanas években NDK-s autókat D-s felségjelzéssel. Furának tűnik mai szemmel, de mivel az NDK mindig is azt tartotta magáról, hogy ő az egyetlen és igazi Németország, elképzelhető, hogy ez nem volt akkora bűn a rendszer szemében, mint gondolnánk.
A jobb alsó sarokban van egy Wartung púposka.A legérdekesebb rajta a rendszám alatt lógó D betű.Hogy lehet ez?A fotó elméletileg 1962-es, Zamárdiban készült.
Létezik az, hogy a W311-12-ket megvették a nyugati eneszkás polgárok, amikor a soxorta magasabb életszínvonaluk sokkal drágább/jobb járművet is megengedne?Nehezen tudom elképzelni.Jó, nyilván az NSZK-ban sem volt mindenki gazdag, de nem hinném, hogy egy Wartungot venne a csóri nyugati, amikor sokkal jobb alkatrészellátása van (egyáltalán, van alkatrész) bármilyen helybéli, nyugati gépeknek...A Marshall segély 1947-ben volt, tehát 1962-re egészen biztosan egy felelé hajló, emelkedő spirálban lehetett a nyugatnémet gazdaság.
Azt meg még inkább nem tudom elképzelni, hogy ez egy csóri endékás, csak éppen ki merte tenni a D betűt nagyzolásból, flancolásból, akármiből a megfelelő DDR helyett.Ha jól tudom, a Balatonnál is volt sok kivezényelt, felbérelt Stasi ügynök akkoriban, akik valszeg kábé keresztre feszítették volna a delikvenst.Nem?
Na, most akkor itt mi a helyzet?
Köszönöm, ha válaszolsz.
Itt van az egész cikk, ahonnan a kép származik, van még ott kettővel lejjebb egy másik fotó is, a ott is a "lipcsei" család lazán üldögél a D-betűs lakókocsijuk mellett...
Az iparban teljesen alap, hogy eloszor a piacon levo termekeket nezik, elemzik, masoljak, licenszelik, etc. meg azok az ndks munkasok par evvel korabban meg ugyanugy a harmadik birodalmat epitettek, mint a masik oldalon. Csak a politika valtozott, de ugyanazok a mernokok dolgoztak a gyarakban, akik nem lettek hulyebbek, mert rossz oldalra kerultek - a nemet mernokoknek meg eleg jo hiruk volt a vilagban, csak a keleti oldalon szukosek lettek a lehetosegek, szarbol meg nehez varat epiteni.
Nemetorszag keleti feleben epp ugy voltak jelentos autogyartok a haboru elott, mint nyugaton (audi elodei).
Ez a Lloyd kegyetlen randa kis fhostalicska volt, így a képekről.Vajon a kasznija mibű' készült ott a kapitalistáknál? :D
Ennél a 601-es is sokkal csinosabb formájú.
Vajon a Lloyd is úgy indult, mint a Trabcsákok-Wartungok, hogy "Rendetteremtettem!"
:-)
Meg ha van már 3300 déemem, akkor kicsit várok, gyűjtök, kuncsorgok még és inkább a Bogárka, mint ez a rettenetes brémai csoda.
"A Trabant sorozatgyártású motorja ezzel szemben jóval modernebb szemlélettel készült. A töltéscsere vezérlését az úgynevezett vezérlőtárcsák biztosítják, amelyek a főtengellyel együtt forogva nyitják és zárják az elősűrítő tér beömlőcsatornáit."
De csak azt, a felömlők Schnürle rendszerűek és dugattyú vezérli ugyanúgy.
"a kipufogó- és átömlőcsatornákat csupán a dugattyú teteje és szoknyája nyitják és zárják"
Ahogy a Trabanton is.
"A hengerek egészen más megoldásúak. A Lloyd motorján a hengereken van az elősűrítő tér nyílása, "
Forgattyúsház megfelelőbb, az "elősűrítő tér" mást is takarhat.
"ezeket egy közös szívócsonk köti össze, amelyen a karburátor nyugszik. A Trabant motorján az elősűrítő tér a blokk felső részén nyílik, erre az egyetlen nyílásra van felszerelve a karburátor, szívócsonk nélkül."
Persze hisz a tárcsák miatt "karteres" a szívó oldal.
"korszerű" volt, már ha a kétüteműnél maradunk, de ennél még korszerűbb volt hogy nem használtak már nagyon kétüteműt:)
Az 50-es 50-as amerikai kocsik több literes V8 csodáit ugye említeni sem kell, japánban meg már ekkor 50cm3-ben is alkottak négyüteműt, ami erősebb volt mint a KGST 125 kéttéi...
Szóval mihez képest.
Tárcsás vezérlést nem igen használtak motorkerékpárokban, miután bejött a membrán, már felesleges is lett volna.
@prokee: Mivel Kolumbiába exportáltak 562 db. W311-t, esélyes, hogy nem Argentinából került át nehezen egy Graciela W, hanem ez egy helyi jármű. De nem akarlak meggyőzni :)
A történet mindenesetre NAGYON érdekes és klassz, köszönjük hogy megírtad.
érdekes írás, köszönjük.
Hasonló a mai vadászgépek témája: az oroszok lopják-e az usa repülőit? A hasonlóság első ránézésre nyilvánvaló - de ez nem a tervek lemásolása, mert a levegő a szélcsatornában nem tudja, hogy amcsi vagy ruszki kismintát áramol körül, a fizika mindenhol azonos. Ezért az optimális aerodinamikai megoldások is hasonlóak lettek és lesznek. Ahogy a poszt is írja: kétütemű léghűtéses motorok esetén az ésszerűségből adódnak a hasonlóságok - és a tar miautónk kommentje szerint a tervezőrészleg tapasztalataiból. Nincs ezzel semmi baj - így fejlődik az emberiség.
@pizo: Lehet, hogy az én szemem nem áll rá annyira, de a linkelt példákból nekem úgy tűnik, volt eltérő rács és azonos rács is, ahogyan embléma is.
Hogy konkrét Wartburg felirat volt-e, ebben már bizonytalan vagyok, de mintha a poszt írása közben ilyen fotót is találtam volna.
Ezelőtt ~15 évvel, mikor még iskolás voltam és otthon laktam (Szatmárnémeti, RO), akkor napi szinten láttam egy ilyen csodát parkolni a lakótelepen. Sok típusú Daciához volt szerencsém (1100, sport, az 1300 kb összes verziója - 2/4 ajtós platós, stb.), de még így is rá csodálkoztam, hogy ez is az volt. Sajnos azt az egyet láttam sem láttam működőképes állapotban.
@prokee: A Gracielának hasonló, de más volt a hűtőrácsa és a lökhárítója. A Gracielán nem volt Wartburg felirat soha, ahogy tudom. Szerintem ez egy eredeti 4-ajtós W311, csúnyán átfaragva.
@Kopasz Szuzukis: "A DKW-nak volt már 2hengeres, kétütemű autómotorja. Igaz, az vízhűtéses volt. A Trabant motor fejlesztése során a költségcsökkentés és az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért tervezték át kényszerléghűtésesre"
A Trabant gyár egyik elődje a zwickaui DKW gyár. A tervező részleggel. A DKW-nak volt már 2hengeres, kétütemű autómotorja. Igaz, az vízhűtéses volt. A Trabant motor fejlesztése során a költségcsökkentés és az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért tervezték át kényszerléghűtésesre. Ráadásul akkoriban a nagy nyugati autó- és motorkerékpár gyártók még csak elvétve alkalmazták a forgótárcsás vezérlést. Így az 1950-es években igencsak korszerűnek számított.
@pizo: lehet igazad, bár megjegyzem, a hűtőrácson nem mindig volt embléma (lásd a prospektust!), és a géptetőre is volt, ahol simán GW betűk kerültek fel (ld. katalógus), aztán volt az eredetire hasonlító, de a vár helyett GW-vel (youtu.be/izlvlhphgIU?t=42), és volt olyan is, ahol a sima eisenachi logot rakták fel (még színesben is: youtu.be/AJkn_IOg0kE?t=50).
"Sajnos a megfejtéssel én is adós maradok, nem sikerült forrást találnom arra, hogyan kerülhetett ilyen messzire az autó a gyártól, sem arra, hogy Escobar hogyan botlott bele, amikor úgy döntött, márpedig holnaptól bűnözni fog. Így csak egy suta tanulsággal zárhatom ezt a posztot: ha eddig nem lettél dúsgazdag drogbáró, már ne nagyon reménykedj, mert a Wartburg 311 Pickupok ára ma már az egekben, működő drogbiznisz nélkül kevés esélyed van egyre, ez pedig így, sajnos, klasszikus 22-es csapdája."
A megoldás egyszerű! A hűtőrácsból és a feliratból egyrészt látható, hogy ez egy W311, ami Eisenachban készült, és eredetileg egy 4-ajtós limuzin volt. Michael Stück Wartburg 311 1956 bos 1966 könyvének 96. oldalán olvasható, hogyKolumbiába 1961-ben 102 db-t, 1962-ben 117 db-t, 1963-ban pedig 300 db-t exportált a Wartburg gyár, ez összesen 562 db. Volt miből átfaragni Escobar autóját.
Az ember esze megáll, hová nem jut el egy Trabcsák vagy egy Wartung...
Ami nagyon hiányzik a posztból is, az a kék kocsinak a hátuljáról készült kép, hogy hogyan is van megvalósítva az egész, de most itt pótlom: dreamtworeality.de/wp-content/gallery/kolumbien_5_pablo/pabloescobar20130628_134846.jpg
Nagyon nem úgy néz ki, mint az eisenachi tesókéi.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.07. 16:34:32
Én még gyerekként egyetlen egyszer, valamikor a 80-as évek második felében jártam szülőkkel, Wartunggal (mi mással... :D) az Endékában, amelyiknek Berlin volt a fővárosa. :-)
Drezdáig-MeiBenig hatoltunk fel, de nem rémlik, hogy akár egyet is láttam volna ilyet.
És persze a Balatonnál is, szinte minden évben nyaraltunk valamennyi időt, ott se volt ilyesmi, csak a DDR-felségjelek.De persze ez nem jelent semmit.Valszeg a honpolgárok merészsége is nagyban szóródott ez ügyben.
Köszönöm a választ.
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
prokee · http://blog.prokee.hu 2023.02.05. 09:13:40
Pedig ez történt. Ez egy NDK-s, lipcsei rendszám.
Én magam is láttam a nyolcvanas években NDK-s autókat D-s felségjelzéssel. Furának tűnik mai szemmel, de mivel az NDK mindig is azt tartotta magáról, hogy ő az egyetlen és igazi Németország, elképzelhető, hogy ez nem volt akkora bűn a rendszer szemében, mint gondolnánk.
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.04. 14:03:59
Van itt egy kép, ami érdekes lehet.
storage.googleapis.com/welove-media/99/f-ny19620722043.exact1980w.jpg
A jobb alsó sarokban van egy Wartung púposka.A legérdekesebb rajta a rendszám alatt lógó D betű.Hogy lehet ez?A fotó elméletileg 1962-es, Zamárdiban készült.
Létezik az, hogy a W311-12-ket megvették a nyugati eneszkás polgárok, amikor a soxorta magasabb életszínvonaluk sokkal drágább/jobb járművet is megengedne?Nehezen tudom elképzelni.Jó, nyilván az NSZK-ban sem volt mindenki gazdag, de nem hinném, hogy egy Wartungot venne a csóri nyugati, amikor sokkal jobb alkatrészellátása van (egyáltalán, van alkatrész) bármilyen helybéli, nyugati gépeknek...A Marshall segély 1947-ben volt, tehát 1962-re egészen biztosan egy felelé hajló, emelkedő spirálban lehetett a nyugatnémet gazdaság.
Azt meg még inkább nem tudom elképzelni, hogy ez egy csóri endékás, csak éppen ki merte tenni a D betűt nagyzolásból, flancolásból, akármiből a megfelelő DDR helyett.Ha jól tudom, a Balatonnál is volt sok kivezényelt, felbérelt Stasi ügynök akkoriban, akik valszeg kábé keresztre feszítették volna a delikvenst.Nem?
Na, most akkor itt mi a helyzet?
Köszönöm, ha válaszolsz.
Itt van az egész cikk, ahonnan a kép származik, van még ott kettővel lejjebb egy másik fotó is, a ott is a "lipcsei" család lazán üldögél a D-betűs lakókocsijuk mellett...
welovebalaton.hu/cikk/2020/8/11/retro-nyarak-kadar-kori-kempingelet-a-balatonparton
A felszerelés erősen endékás, talán még a kocsi is keleti csoda (talán púpos W kombi?Kemping?), de a házvagonon ott virít a D betű.
WTF?
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
arncht 2023.01.29. 09:47:52
Nemetorszag keleti feleben epp ugy voltak jelentos autogyartok a haboru elott, mint nyugaton (audi elodei).
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.01.29. 04:08:46
Ennél a 601-es is sokkal csinosabb formájú.
Vajon a Lloyd is úgy indult, mint a Trabcsákok-Wartungok, hogy "Rendetteremtettem!"
:-)
Meg ha van már 3300 déemem, akkor kicsit várok, gyűjtök, kuncsorgok még és inkább a Bogárka, mint ez a rettenetes brémai csoda.
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
pizo 2023.01.28. 22:57:11
Rotax 447 UL (SCDI) és Rotax 503 UL (DCDI): www.aircraftsystemstech.com/2019/12/types-of-light-sport-and-experimental.html
Hirth: www.aeroexpo.online/prod/hirth-engines-gmbh/product-171367-69226.html
MZ-202 (nem NDK-s!): www.aeroexpo.online/prod/compact-radial-engines/product-185034-39750.html
MZ-201: www.fiate.net/en/mz201.html
Zoli
DLE-430 (gondolom kínai): www.alibaba.com/product-detail/DLE430-engine-DLE-430-DLE-430_1600111867593.html
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
Gery87 2023.01.28. 21:41:14
Hurkos vagy Schnürle-rendszerű öblítés.
"A Trabant sorozatgyártású motorja ezzel szemben jóval modernebb szemlélettel készült. A töltéscsere vezérlését az úgynevezett vezérlőtárcsák biztosítják, amelyek a főtengellyel együtt forogva nyitják és zárják az elősűrítő tér beömlőcsatornáit."
De csak azt, a felömlők Schnürle rendszerűek és dugattyú vezérli ugyanúgy.
"a kipufogó- és átömlőcsatornákat csupán a dugattyú teteje és szoknyája nyitják és zárják"
Ahogy a Trabanton is.
"A hengerek egészen más megoldásúak. A Lloyd motorján a hengereken van az elősűrítő tér nyílása, "
Forgattyúsház megfelelőbb, az "elősűrítő tér" mást is takarhat.
"ezeket egy közös szívócsonk köti össze, amelyen a karburátor nyugszik. A Trabant motorján az elősűrítő tér a blokk felső részén nyílik, erre az egyetlen nyílásra van felszerelve a karburátor, szívócsonk nélkül."
Persze hisz a tárcsák miatt "karteres" a szívó oldal.
@Kopasz Szuzukis:
"korszerű" volt, már ha a kétüteműnél maradunk, de ennél még korszerűbb volt hogy nem használtak már nagyon kétüteműt:)
Az 50-es 50-as amerikai kocsik több literes V8 csodáit ugye említeni sem kell, japánban meg már ekkor 50cm3-ben is alkottak négyüteműt, ami erősebb volt mint a KGST 125 kéttéi...
Szóval mihez képest.
Tárcsás vezérlést nem igen használtak motorkerékpárokban, miután bejött a membrán, már felesleges is lett volna.
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
pizo 2023.01.28. 19:05:45
A történet mindenesetre NAGYON érdekes és klassz, köszönjük hogy megírtad.
Üdv. Zoli
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
Motorogre 2023.01.28. 19:00:39
Hasonló a mai vadászgépek témája: az oroszok lopják-e az usa repülőit? A hasonlóság első ránézésre nyilvánvaló - de ez nem a tervek lemásolása, mert a levegő a szélcsatornában nem tudja, hogy amcsi vagy ruszki kismintát áramol körül, a fizika mindenhol azonos. Ezért az optimális aerodinamikai megoldások is hasonlóak lettek és lesznek. Ahogy a poszt is írja: kétütemű léghűtéses motorok esetén az ésszerűségből adódnak a hasonlóságok - és a tar miautónk kommentje szerint a tervezőrészleg tapasztalataiból. Nincs ezzel semmi baj - így fejlődik az emberiség.
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
prokee · http://blog.prokee.hu 2023.01.28. 17:20:32
Hogy konkrét Wartburg felirat volt-e, ebben már bizonytalan vagyok, de mintha a poszt írása közben ilyen fotót is találtam volna.
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
Zothmar 2023.01.28. 16:58:09
Bejegyzés: Ami még a Dácsiánál is rosszabb - a fél Dácsia...
pizo 2023.01.28. 16:49:50
Zoli
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
prokee · http://blog.prokee.hu 2023.01.28. 13:29:02
Rögtön az első mondatban van egy link, ott kiderül, miért nem helytálló az állításod. Semmi köze a DKW kéthengeres blokkjának a Trabanthoz.
prokee.blog.hu/2023/01/27/awz_p70_a_trabant_elodje_vagy_a_legkevesbe_ismert_audi
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
Kopasz Szuzukis 2023.01.28. 13:25:23
Bejegyzés: Honnan lopták a Trabant-motort?
prokee · http://blog.prokee.hu 2023.01.28. 09:27:31
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
pizo 2023.01.25. 09:37:24
A megoldás egyszerű! A hűtőrácsból és a feliratból egyrészt látható, hogy ez egy W311, ami Eisenachban készült, és eredetileg egy 4-ajtós limuzin volt. Michael Stück Wartburg 311 1956 bos 1966 könyvének 96. oldalán olvasható, hogyKolumbiába 1961-ben 102 db-t, 1962-ben 117 db-t, 1963-ban pedig 300 db-t exportált a Wartburg gyár, ez összesen 562 db. Volt miből átfaragni Escobar autóját.
Zoli
Zoli
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
pizo 2023.01.25. 09:32:07
Zoli
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
kewcheg 2023.01.18. 15:01:39
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.01.18. 11:10:32
Ami nagyon hiányzik a posztból is, az a kék kocsinak a hátuljáról készült kép, hogy hogyan is van megvalósítva az egész, de most itt pótlom:
dreamtworeality.de/wp-content/gallery/kolumbien_5_pablo/pabloescobar20130628_134846.jpg
Nagyon nem úgy néz ki, mint az eisenachi tesókéi.
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja
Fredddy 2023.01.18. 10:29:48
Bejegyzés: Pablo Escobar Wartburgja