Trabantos körökben az egyik leggyakoribb kérdés, amely újra és újra felmerül, és amelyre a legvadabb tévinformációk keringenek, a váltóolaj kérdése. Azok kedvéért, akiket a részletek nem érdekelnek, rögtön az elején szögezzük le: a kétütemű Trabant 601 szabadonfutós váltójába a gyártó elsődleges előírása HLP68-as hidraulikaolaj. Ennek a mai megfelelője az ISO68 viszkozitású hidraulikaolaj.
AZ ISO68-as viszkozitási besorolás olyan olajakat takar, amelyeknek a 40 °C-on mért kinematikai viszkozitása 61,2 mm2/s és 74,8 mm2/s között változik. Ennek a középértéke 68, erről nevezték el a viszkozitási osztályt.
Ha ez a szám nagyobb, az olaj sűrűbb, ha kisebb a szám, hígabb az olaj.
A gyártó dokumentációjában alternatívaként, ha az adott országban nem beszerezhető a HLP68-as hidraulikaolaj, alternatívaként a SAE 80-as hajtóműolajat ajánlja. Az ebbe a viszkozitási osztályba sorolt hajtóműolajokról annyit lehet tudni, hogy a 100 fokon mért viszkozitásuk 8.02 és 11 mm2/s között van. A 40 fokon mért viszkozitásukról ebből semmit sem tudunk meg, de azért egy SAE80 hajtóműolaj technikai adatlapjáról gyorsan kiderül, hogy a gyakorlatban úgy 80-90 körül van - ami messze esik a fenti 68-tól.
Szokás a SAE 80-at teljesen félreérteni, és SAE 80W-s olajat használni. Ez a viszkozitási besorolás azt írja elő, hogy az olajnak a 100 fokon mért kinematikai viszkozitása legalább 5,29 mm2/kg legyen - ez sem árul el sokat a HLP68-hoz képest mérhető viszkozitásáról, de egy konkrét termék adatlapjáról megint kiderül, hogy (néha jóval) 90 feletti értékekre lehet számítani.
Még durvább félreértése az előírásoknak, amikor SAE 80W-90-es hajtóműolajat használ valaki. Erről azt lehet tudni, hogy (hasonlóan a SAE 80W-hez) a 100 fokon mért viszkozitása legalább 5.29 mm2/kg, de kisebb, mint 18.5 mm2/kg. Egy átlagos 80W-90-es hajtóműolaj adatlapjáról megint kiderül a minket érdeklő 40 fokon mérhető viszkozitás is: 150-160 mm2/kg körül szokott lenni.
Megjegyzendő még, hogy a SAE 80 nem ír elő dermedédpontot, a SAE 80W és a SAE 80W-90 -26 foknál húzza meg a maximumot, a HLP68 jellemző dermedéspontja pedig -30 fok körül alakul. Érdekesség, hogy 15 fokon mindhárom váltóolaj viszkozitása hasonló, és ekörül alakul a HLP68 viszkozitása is (úgy 880-890 mm2/kg körül), ennek majd később lesz jelentősége.
Csak mellékesen: sokan hivatkoznak arra, hogy réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban az ÁFOR gyártott Trabant hajtóműolajat, és az 80W-90 es Hykomol volt. Hát, nem. Az ÁFOR (és mások) által gyártott Trabant hajtóműolaj neve Hidrokomol HV46 volt, ami egy HV46 viszkozitású hajtóműolaj. Igaz, nem HV68, mint a gyári, de sokkal közelebb áll ahhoz, mint a fent tárgyalt váltóolajok.
Eredeti ÁFOR Trabant hajtóműolaj, a.k.a. HV-46 hajtóműolaj.
Trabant Hidrokomol HV-46 hajtóműolaj. Sehol egy SAE 80W vagy hasonló jelzés!
Miért fontos ennyire a viszkozitás (és ezzel összefüggésben a dermedéspont)? Elsősorban a szabadonfutó, másodsorban pedig a megfelelő kenés miatt. A szabadonfutóra két hiba jellemző: hidegen a túl sűrű olaj miatt megtapadnak a görgők, a szabadonfutó pedig nem hajt - illetve az elégtelen kenés miatt az évek alatt a görgők megkopnak, így nem zár. A kezdődő kopást először főleg melegen lehet érezni, ilyenkor a híg olaj miatt könnyen kisiklanak az alulméretes görgők az ékpályából.
A megfelelő kenéshez is relatíve szűk viszkozitás-tartomány szükséges. A váltóban nincs olajpumpa, gyakorlatilag a teljes kenés a fogaskerekek fogai által felvert olajra van bízva. Ezért elég hígnak kell lennie ahhoz, hogy fel tudjon csapódni, de elég sűrűnek ahhoz, hogy a felületeken megtapadjon. Ha bármelyik irányba kilógunk a megfelelő tartományból, radikálisan csökken a kenés hatékonysága, és ezzel együtt megnövekszik a kopás.
Van még egy tényező, ami miatt a modern váltóolajak, amelyek API GL-5 minősítésűek, nem használhatóak a Trabant váltójában. Ezekben ugyanis olyan adalékanyagok lehetnek, amelyek agresszívan korrodálják a szinkrongyűrűket, hamar akadozóvá téve a váltást.
Felmerülhet még a kérdés: miért nem váltóolajat töltünk a váltóba? Jó lesz oda a hidraulikaolaj? Jó bizony, a Trabant váltójának fogaskerekei között nincs akkora felületi nyomás, amit a hidraulikaolaj ne bírna ki. Nem, még a Fiat-motornál sincs. Nem, még a NAGYON ERŐS Fiat-motornál sincs.
Ha tehát a Trabant váltójának jót akarsz, és nem gondolod úgy, hogy a gyártómű ajánlása hülyeség, eszerint válassz:
JÓ:
HLP68, ISO68 hidraulikaolaj
HLP46, ISO46 hidraulikaolaj (valamivel alacsonyabb viszkozitású, de megfelelő)
SAE80 hajtóműolaj (ha a fentit nem találsz, szükség esetén)
ROSSZ:
SAE 80W
SAE 80W-90, API GL-4, GL-4+
SAE 75W-90, API GL-4, GL-4+
NAGYON ROSSZ:
SAE 80W-90, API GL-5
SAE 75W-90, API GL-5
Van még egy opicó: ha tribológus vagy, ha szerinted a gyártó rosszul tudja, vagy csak simán leszarod, akkor töltsd bele, amit jónak látsz. Csak ne akarj róla meggyőzni másokat, hogy az úgy jó.
További hasznos infó és érdekes, szórakoztató tartalom:
Site: http://www.prokee.huBlog: http://prokee.blog.hu
Facebok: https://www.facebook.com/prokee.hu
Instagram: https://www.instagram.com/prokee.hu
Youtube: https://www.youtube.com/c/Prokee
Twitter: https://twitter.com/prokee_hu