- prokee -

50years (5) alsóörs (8) autó (137) autópálya (5) baleset (9) baromállat (8) blog (12) bmw (9) camptourist (5) csomagtértető (5) érdekes (62) f*szkivan (40) felújítás (8) fiat (5) film (5) forma1 (9) fotó (5) hellókarácsony (7) hülyeállat (71) iwiw (6) közlekedés (33) kultúra (6) lol (9) mozi (6) napi meló (6) ndk (10) nyaralás (5) olaszország (5) orosz (16) orr (24) parkoló (5) poén (30) prokee (44) reklám (5) retro (32) suzuki (10) swift (5) százhalombatta (8) találkozó (17) technika (63) tesco (5) totalcar (12) trabant (95) tuning (18) veterán (9) video (14) vw (7) wartburg (9) web (16) zene (11) zwickau (8) Címkefelhő

prokee 2018.11.21. 09:27

Milyen olajat töltsek a kétütemű Trabant 601 sebeségváltójába?

Trabantos körökben az egyik leggyakoribb kérdés, amely újra és újra felmerül, és amelyre a legvadabb tévinformációk keringenek, a váltóolaj kérdése. Azok kedvéért, akiket a részletek nem érdekelnek, rögtön az elején szögezzük le: a kétütemű Trabant 601 szabadonfutós váltójába a gyártó elsődleges előírása HLP68-as hidraulikaolaj. Ennek a mai megfelelője az ISO68 viszkozitású hidraulikaolaj.

skrin_prevodovky.gif

AZ ISO68-as viszkozitási besorolás olyan olajakat takar, amelyeknek a 40 °C-on mért kinematikai viszkozitása 61,2 mm2/s és 74,8 mm2/s között változik. Ennek a középértéke 68, erről nevezték el a viszkozitási osztályt.

Ha ez a szám nagyobb, az olaj sűrűbb, ha kisebb a szám, hígabb az olaj.

A gyártó dokumentációjában alternatívaként, ha az adott országban nem beszerezhető a HLP68-as hidraulikaolaj, alternatívaként a SAE 80-as hajtóműolajat ajánlja. Az ebbe a viszkozitási osztályba sorolt hajtóműolajokról annyit lehet tudni, hogy a 100 fokon mért viszkozitásuk 8.02 és 11 mm2/s között van. A 40 fokon mért viszkozitásukról ebből semmit sem tudunk meg, de azért egy SAE80 hajtóműolaj technikai adatlapjáról gyorsan kiderül, hogy a gyakorlatban úgy 80-90 körül van - ami messze esik a fenti 68-tól.

Szokás a SAE 80-at teljesen félreérteni, és SAE 80W-s olajat használni. Ez a viszkozitási besorolás azt írja elő, hogy az olajnak a 100 fokon mért kinematikai viszkozitása legalább 5,29 mm2/kg legyen - ez sem árul el sokat a HLP68-hoz képest mérhető viszkozitásáról, de egy konkrét termék adatlapjáról megint kiderül, hogy (néha jóval) 90 feletti értékekre lehet számítani.

Még durvább félreértése az előírásoknak, amikor SAE 80W-90-es hajtóműolajat használ valaki. Erről azt lehet tudni, hogy (hasonlóan a SAE 80W-hez) a 100 fokon mért viszkozitása legalább 5.29 mm2/kg, de kisebb, mint 18.5 mm2/kg. Egy átlagos 80W-90-es hajtóműolaj adatlapjáról megint kiderül a minket érdeklő 40 fokon mérhető viszkozitás is: 150-160 mm2/kg körül szokott lenni.

Megjegyzendő még, hogy a SAE 80 nem ír elő dermedédpontot, a SAE 80W és a SAE 80W-90 -26 foknál húzza meg a maximumot, a HLP68 jellemző dermedéspontja pedig -30 fok körül alakul. Érdekesség, hogy 15 fokon mindhárom váltóolaj viszkozitása hasonló, és ekörül alakul a HLP68 viszkozitása is (úgy 880-890 mm2/kg körül), ennek majd később lesz jelentősége.

Csak mellékesen: sokan hivatkoznak arra, hogy réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban az ÁFOR gyártott Trabant hajtóműolajat, és az 80W-90 es Hykomol volt. Hát, nem. Az ÁFOR (és mások) által gyártott Trabant hajtóműolaj neve Hidrokomol HV46 volt, ami egy HV46 viszkozitású hajtóműolaj. Igaz, nem HV68, mint a gyári, de sokkal közelebb áll ahhoz, mint a fent tárgyalt váltóolajok.

hv46-1.jpg
Eredeti ÁFOR Trabant hajtóműolaj, a.k.a. HV-46 hajtóműolaj.

 

hv46-2.jpg

Trabant Hidrokomol HV-46 hajtóműolaj. Sehol egy SAE 80W vagy hasonló jelzés!

Miért fontos ennyire a viszkozitás (és ezzel összefüggésben a dermedéspont)? Elsősorban a szabadonfutó, másodsorban pedig a megfelelő kenés miatt. A szabadonfutóra két hiba jellemző: hidegen a túl sűrű olaj miatt megtapadnak a görgők, a szabadonfutó pedig nem hajt - illetve az elégtelen kenés miatt az évek alatt a görgők megkopnak, így nem zár. A kezdődő kopást először főleg melegen lehet érezni, ilyenkor a híg olaj miatt könnyen kisiklanak az alulméretes görgők az ékpályából.

A megfelelő kenéshez is relatíve szűk viszkozitás-tartomány szükséges. A váltóban nincs olajpumpa, gyakorlatilag a teljes kenés a fogaskerekek fogai által felvert olajra van bízva. Ezért elég hígnak kell lennie ahhoz, hogy fel tudjon csapódni, de elég sűrűnek ahhoz, hogy a felületeken megtapadjon. Ha bármelyik irányba kilógunk a megfelelő tartományból, radikálisan csökken a kenés hatékonysága, és ezzel együtt megnövekszik a kopás.
Van még egy tényező, ami miatt a modern váltóolajak, amelyek API GL-5 minősítésűek, nem használhatóak a Trabant váltójában. Ezekben ugyanis olyan adalékanyagok lehetnek, amelyek agresszívan korrodálják a szinkrongyűrűket, hamar akadozóvá téve a váltást.

Felmerülhet még a kérdés: miért nem váltóolajat töltünk a váltóba? Jó lesz oda a hidraulikaolaj? Jó bizony, a Trabant váltójának fogaskerekei között nincs akkora felületi nyomás, amit a hidraulikaolaj ne bírna ki. Nem, még a Fiat-motornál sincs. Nem, még a NAGYON ERŐS Fiat-motornál sincs.

Ha tehát a Trabant váltójának jót akarsz, és nem gondolod úgy, hogy a gyártómű ajánlása hülyeség, eszerint válassz:

JÓ:
HLP68, ISO68 hidraulikaolaj
HLP46, ISO46 hidraulikaolaj (valamivel alacsonyabb viszkozitású, de megfelelő)
SAE80 hajtóműolaj (ha a fentit nem találsz, szükség esetén)

ROSSZ:
SAE 80W
SAE 80W-90, API GL-4, GL-4+
SAE 75W-90, API GL-4, GL-4+

NAGYON ROSSZ:
SAE 80W-90, API GL-5
SAE 75W-90, API GL-5

Van még egy opicó: ha tribológus vagy, ha szerinted a gyártó rosszul tudja, vagy csak simán leszarod, akkor töltsd bele, amit jónak látsz. Csak ne akarj róla meggyőzni másokat, hogy az úgy jó.

 

További hasznos infó és érdekes, szórakoztató tartalom:

Site: http://www.prokee.hu

Blog: http://prokee.blog.hu

Facebok: https://www.facebook.com/prokee.hu

Instagram: https://www.instagram.com/prokee.hu

Youtube: https://www.youtube.com/c/Prokee

Twitter: https://twitter.com/prokee_hu

 

A bejegyzés trackback címe:

https://prokee.blog.hu/api/trackback/id/tr2514384610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása