- prokee -

50years (5) alsóörs (8) autó (137) autópálya (5) baleset (9) baromállat (8) blog (12) bmw (9) camptourist (5) csomagtértető (5) érdekes (62) f*szkivan (40) felújítás (8) fiat (5) film (5) forma1 (9) fotó (5) hellókarácsony (7) hülyeállat (71) iwiw (6) közlekedés (33) kultúra (6) lol (9) mozi (6) napi meló (6) ndk (10) nyaralás (5) olaszország (5) orosz (16) orr (24) parkoló (5) poén (30) prokee (44) reklám (5) retro (32) suzuki (10) swift (5) százhalombatta (8) találkozó (17) technika (63) tesco (5) totalcar (12) trabant (95) tuning (18) veterán (9) video (14) vw (7) wartburg (9) web (16) zene (11) zwickau (8) Címkefelhő

prokee 2016.01.30. 10:36

Chrysler Voyager GS ablaktörlő probléma

Legyen meg itt is, hátha hasznos lesz másnak is.

(UPDATE: itt a gyors megoldás is, ha arra volna szükség!)

 

Ritkán van olyan gond a Voyagerrel, ami igazán megkeserítené a vele való életet, de az ablaktörlő halála ilyen volt. Előbb csak néha-néha hiányzott a munkakedve, de az év elejére teljesen megdöglött, elég kellemetlen időzítéssel.

Egy átlagos ablaktörlőmotor elektromos bekötése amúgy sem egy egyszerű kapcsolás. Mindenki tudja, hogy kikapcsolás után a lapátok mindig visszatérnek az eredeti helyzetükbe. Ez annak köszönhető, hogy az ablaktörlőben lévő végálláskapcsoló mindaddig áramot ad a motorra, amíg a lapátok el nem fekszenek. Olyankor pedig nem csak elveszi a bizsert, de a motor két lábát rövidre is zárja. Egyfajta elektromos fék ez, ami nem engedi, hogy a mozgásban lévő motor és mechanika perdülete/lendülete tovább vigye a lapátokat addig, ahol már újra zárna a végálláskapcsoló, és így újra menniük kéne egy kört.

 

Nos, el lehet képzelni, hogy ez az áramkör nem csak egy áramforrásból, kapcsolóból és fogyasztóból áll, és a kábelek "polaritása" sem egyértelmű, hiszen a végálláskapcsoló és a motor egyik lába közötti kábelen üzemben pozitívra, fékállásban negatívra van kötve. A szakaszos törlés ezt cifrázza tovább, a leggyakoribb megoldásban az említett végállás-vezetéket szakítja meg az elektronika, és a feladattól függően tesz rá szakaszosan pozitívot vagy negatívot.

 

A Voyagernél ez annyival van megbolondítva, hogy egy BCM (Body Control Module) felügyeli az ablaktörlőt. Eredeti feladata szerint a sebesség függvényében gyorsítja a szakaszos törlést az álló helyzethez képest - ám hogy ennek eleget tudjon tenni, szükség volt arra, hogy a végállás-vezetéket átvezessék rajta. Szuper, mondhatnánk, sőt, szinte forradalmi megoldás 1996-ban, ám húsz évvel később, 2016-ban egy hibakeresés ebben a rendszerben eléggé halálra van ítélve.

wiper.JPG

Ezen a kapcsolási rajzon jól látható, hogy az emlegetett végállás-vezeték a C2 csatlakozó 7-es és a C1-es csatlakozó 41-es lába között van megszakítva. Bemegy a BCM-be, ott történik vele valami, aztán kijön, és teszi a dolgát. Maga a szakaszos törlésért felelős elektronika is a BCM-ben van, a kapcsolóban csak a különböző értékű ellenállások kiválasztásával tudunk egyfajta jelzést adni, hogy milyen sűrűn laffogjanak a lapátok. Ezt persze a mindentudó BCM kedve szerint módosíthatja. Ráadásul - bár ezen a lapon nem látszik - a mosó kapcsolójától érkező vezeték (fent a "front wiper switch" 11-es lába) is bemegy a BCM-be, hogy a mosó működtetésekor automatikusan bekapcsolódjon a törlés.

 

Ráadásként van két relé is a rendszerben. Az egyik csak úgy általában kapcsolja be az ablaktörlő motor tápellátását, a másik pedig a gyors/lassú fokozatok között vált.

 

A BCM-nek egyébként van saját hibakód-rendszere, ami a motorvezérlővel ellentétben nem olvasható ki célműszer nélkül. Egy ilyet húsz év távlatából beszerezni szinte lehetetlen, de legalább sokba is kerülne. Ráadásul, mint kiderült, olyan hiba lépett fel, amit az sem ismert volna fel, így nem is jelezte volna.

 

Térjünk is rá a konkrét hibára:
- az ablaktörlő semmilyen állásban nem kapcsol be
- az ablakmosó működtetésére azonban töröl kettőt-hármat, aminek végeztével nem feltétlen a végállásban landolnak a lapátok

 

Ebből kiderül, hogy az ablaktörlő motorral és a mechanikával nincs gond, ahogyan az is, hogy a végállással viszont igen. Kis keresgéléssel ki is derült, hogy ez gyakori (és sajnos néha visszatérő) gond a Voyager GS-szériánál, amit a BCM egyik felületszerelt (SMD) ellenállásának hibája okoz. Ennek a javítását akarom most nektek megmutatni, hogy legyen ebből fotós, magyar nyelvű leírás is.

 

Már persze ha nem akar valaki inkább 50 euróért venni egy bontott BCM-et, amivel vagy menni fog az ablaktörlő, vagy nem. 

 

Hát így kell ezt:

wiper1.JPG

Először is bontsuk le a kormány alatti burkolatot. Balról egy csavar (marok-csillagcsavarhúzó jól jön), alul... ööö... talán három, és a kézifék kioldókarja alatt is kettő. A többi patent.

wiper1.JPG

Aztán megtaláljuk ugyanezt kevésbé esztétikus kialakításban, fémből, ezt 9-10 M6-os csavar fogja, ahogy az nagyrészt látható is.

wiper1.JPG

Ez van a fémfedél alatt, és már látható is a biztosíték- és relétábla, ami valójában maga a BCM. Ezt kell kioperálnunk. Igazság szerint szakmailag indokolt módon ilyenkor le kéne kötni az akkusarut, de valójában az is elég, ha (a fotóval nem egyező módon) kivesszük a kulcsot a gyújtáskapcsolóból, és az anyósülésre dobjuk. Nincsenek csupasz fémfelületek, vagy szigeteletlen, kilógó érintkezők, szóval aki nem fosós, annak felesleges az akkut piszkálnia.

wiper1.JPG

Így néz ki a BCM elölnézetben. A három látható hatlapfejű csavar rögzíti (10-es kulcs kell hozzá), illetve eredetielg ezek oldása után két fémfülbe is be van akasztva. Nálam ebből az egyikbe már nincs, ahogy a jobb oldalon a felső csavar felett látható. Illetve itt éppen nem látható a fülbe illeszkedni hivatott, de sajnos már letört láb. Ha már szabad fityeg, 11-es nyílású dugóval vagy T-kulccsal essünk neki a fenti négy csatinak. Ezeket menet fogja, tehát ha jól kitekertük a rögzítést, szinte kiesnek a helyükről.

wiper1.JPG

Van még két csatlakozó a doboz alján-hátulján is. Ha a rögzítést oldottuk, és a BCM már szabadon mozog, ezek is könnyen kihúzhatóak a fehér fülek megnyomásával.

wiper1.JPG

Ez itt a BCM az asztalon. A biztosítékok, relék kicibálására nem lesz szükség, a feladat ugyanis nem itt vár minket, hanem a hátoldalon...

wiper1.JPG

...ami valahogy így néz ki. A fémdoboz rejti a BCM elektronikáját, néhány nyolcas hatlapfejű csavar rögzíti a BCM többi részéhet, majd a néhány T15 Torx-csavarral rögzített fedél leszerelésével férünk hozzá.

wiper1.JPG

Ezeket kicsavarva feltárul a BCM bele, és némi nézelődés után végre meg is találhatjuk az R409-es ellenállást, ami a gondot okozza.

wiper1.JPG

Ott figyel a kis genyó középen, nagyjából a két csatlakozó közötti rögzítőcsavar vonalában. Ezt kell óvatosan egy erre alkalmas, az áramköri lap vezetékelését és környékét nem szétégető forrasztópákával óvatosan kiforrasztani, majd pótolni.

Igen, de mivel?

Az ellenállás eredetileg 1240 kOhmos, 1/4 Wattos, 1% tűrésű felületszerelt (SMD) alkatrész. Ilyet általában elektronikai üzletekben nem találunk, bár az Ebayen általában rendelhető Kínából (miért pont ez ne volna rendelhető?). Sokkal egyszerűbb azonban vásárolni szimpla, 1000 kOhmos (=1 MOhm), 0,4W-os, 1% tűrésű fémréteg-ellenállást, hozzá egy ugyanilyen 240 kOhmosat, és azokat sorbakötni. Ezzel éppen egy 1240 kOhmos ellenállást nyerünk. Ráadásul, bár jóval rondább lesz, mint az eredeti SMD-alkatrész, lényegesen könnyebb lesz a helyére forrasztani.

wiper1.JPG

Nagyjából ilyesmi lesz - a kép minőségért elnézést kérek, kegyelem-kettesalá voltam az iskolából fókuszálásból. A lényeg azért látszik -  a két beforrasztott ellenállás bőven elfér a dobozban.

 

A műveleti sorrendet megfordítva mehet a helyére minden, és - láss csodát - az ablaktörlő ismét él és virul.

 

Kérlek, ha te is ezzel szívtál, és segíteni tudtam, kommentelj egyet ide, jól esik a visszajelzés!

A bejegyzés trackback címe:

https://prokee.blog.hu/api/trackback/id/tr428331848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2016.01.30. 13:55:52

Szuper, megy ez. Még több ilyet. Egyéb más nyűg van a voyagerrel?

prokee · http://blog.prokee.hu 2016.01.30. 13:58:22

@Burgermeister: Van. Bőven. :) Elkezdtem összegyűjteni, mert nem mindenre emlékszem már (!!!), aztán majd egyszer azokat is megírom. Lehet, hogy nem is fér majd egy posztba.

akos696 · www.focusauto.hu 2016.12.20. 13:18:28

Szia Prokee! Csak most bukkantam az igen hasznos cikkedre. Nekem is Gs Voyagerem van 3.0 Dodge Grand Caravan neven. En a műszerfal világítással szívok. Ugyanis nincs. Néha van, pl paras időben, akar 5 percig is, néha villozik, de többnyire sötét. Világításkapcsolot csereltem, ugye az állítja az erősséget, de nem segített. Kibontottam a muazerfalat, megmozgattam a vezetékeket, de semmi. A következő tippem a bcm lesz. Jol sejtem, hogy a műszerfal világítás isbazon keresztül megy? Ha igen, melyik részét ellenorizzem a nyaklapon? Köszi a segitseget!
süti beállítások módosítása