Ígértem egy fogyasztásmérést hétfőre, merthogy az érdi E85 kút hétvégén zárva van.
Persze nem nagyon bírtam magammal, nehéznek is tűnt hétköznap megoldani, tehát nézelődtem. Találtam is megfelelő töltőállomást Csepelen. Két hete nyitottak, usgyi át.
Hogyan mérjük a fogyasztást ?
Nehéz feladat. Az átlagfogyasztás ugye elég sokmindentől függ. A "gyári" adatokhoz közeli mérést mégis el tudjuk végezni. Ha nem is lesz pontos, de összehasonlításra mindenképpen akalmas. A szervízek hivatalos fogyasztásmérési procedúrája a következő:
Első nekifutásra ellenőrizzük az autót ! Guminyomás rendben, extra teher ne legyen. Nálam ugyan az anyósülés előtt ott figyelt a két hete a Trabant 1.1-be beszerelendő aku, de azt hiszem, nagy eltérést nem eredményezhetett :) A guminyomást két hete ellenőriztem, a nyári kerekek felszerelése után, úgyhogy azzal nem lehet gond.
Ezután irány a kút ! Tankolás első kattanásig tövid dugott pisztollyal, majd menjünk többé-kevésbé kereken 100 km-t úgy, hogy a végállomás ugyanezen a kúton legyen, azonos kútoszlopnál. Célszerűen ez azt jelenti, menjünk 50 km-t, forduljunk meg, majd ugyanarra vissza. Ezután ismét töltsünk üzemanyagot az első kattanásig - a kútfejről leolvasható lesz a 100 km alatt elfogyott üzemanyag mennyisége.
A kúton két, kissé morcos, de barátságos úriember éppen a töltőslagokat takarította. Én mondjuk ilyet még egy kúton sem láttam, de tetszik. Nem baj, ha nem leszek szügyig taknyos tankolás közben.
Gyorsan rákérdeztem, meddig vannak nyitva, merthogy mérnék, nehogy a 100km után ne tudjak utántölteni. Megnyugtattak, este 8-ig, addig talán visszaérek :)
Tankolás után napiszámláló nullázás. Ekkor tűnt fel, hogy felesleges a művelet, hiszen a km. számlálóm éppen kereken 60.000-et mutat :)
...de hiszen az óra csal !
Na igen. A sebességmérő legalábbis feltétlen, szinte minden autóban többet mutat, mint a valóság. A számláló viszont többé-kevésbé pontos.
A hiteles mérés érdekében persze vittem magammal ellenőrző műszert is. Konkrétan egy HTC TouchCruise-t, egy PDA-GPS-telefont.
Segédletként a GPS Tuner nevű magyar programot használtam. Nevével ellentétben nem a GPS hangolására való, sokkal inkább útvonal, sebesség, egyéb adatok naplózására.
A program képes teljes napló mentésére, amely akár a Google Earth-ben is megnyitható. Én sajnos, kezdő userként az útvonalat nem mentettem, csak a statisztikát.
Az út végére kiderült, hogy a számlálóm nem csal jelentősen, a sebességmérő igen, de nem túl sokat: 55 km/h-nál 60-at, 130 km/h-nál 140-et mutat.
No, elindultam. Csepelről az M0-ra, onnan az M7-esre, a Balaton felé - az autón ugyanis van
A GPS Tuner szerint 100.11 km-rel, napiszámláló szerint 100.3 km-rel álltam be a kútoszlophoz. Kutas úriember is megjelent, együtt figyeltük érdeklődve a számlálót.
Az útvonalról:
Teljes hossz: 100.11 km
Teljes időtartam: 1:29:22
Ebből mozgásban: 1:27:49
Maximális sebesség: 132,05 km/h
Átlagsebesség: 67.21 km/h
Max. gyorsulás: 3,76 m/sec2
Max. tengerfeletti magasság: 279.5 m
A vezetési stílusról:
Nem vezettem túl öregurasan, de sportosan sem. A forgalomtól függően lehetőség szerint az adott útszakaszon megengedett maximum közelében igyekeztem autózni, de nem akartam feltétlenül a legrövidebb idő alatt felgyorsulni erre a tempóra.
Az autópályán 110-130 között mentem, az M0-on az aktuális engedélyezett tempóval (néhol 60 az építkezések / útjavítások miatt, általában pedig 80). Lakott területen igyekeztem tartani a korlátozásokat. Baracska és Martonvásár belterületén a 30-as, 40-es tábláknál azért néha fel-felcsúszott a tempó 50-ig, egyszerűen normális autóval (szerintem) nem lehet tartósan 30 km/h sebességet tartani.
Nem mondom, hogy kerültem az intenzív gyorsításokat, de semmiképpen sem kívántam streetfighterkedni. Inkább úgy fogalmaznék, hogy a forgalom ritmusát követve haladtam. Amikor 90-es szakaszon felbukkant előttem egy 65-tel cammogó autó, simán kielőztem, de amikor 8 ilyen került elém, nem kezdtem leborítani őket - beálltam a sor végére.
Azt viszont leszögezem, nem bántam szándékosan óvatosan a pedálokkal. Nagyjából azt a nyugis, de lendületes tempót autóztam, amit egyébként is.
A teljes útvonalnak nagyjából 40%-a volt autópálya, 30-30%-a pedig lakott területen kívüli, jórészt 90-es szakasz, illetve lakott terület.
Lédízenddzsentlemen, az eredmény pedig:
Na, itt besz*rtam. Nem fotósopp, nem trükk, nem bujtatott, fizetett E85 reklám.
A 3.5 barra emelt üzemanyagnyomással a Swift 1.0 100 km-en 5.8 liter etanolt evett meg.
Hűha, nem pont erre számítottam. Nagy unalmamban éppen azt számolgattam-tippelgettem, mennyire fog felugrani. Minden tudományos alapot nélkülözve arra tippeltem, hogy olyan 7-7.5 liter fölé nem fog menni. Hát, nem is ment :)
...és az autó hogy viselte ?
Röviden: jól.
A turné előtt és után azért kipróbáltam... khmm... "sportosan" is a gépet. Érzésre legalább olyan lendületes, mint benzinnel volt a gyári konfigban.
Mért adatok:
Max. mért sebesség: 140.94 km/h (nem óra szerint!)
Gyorsulás (0-100 km/h): 19s
Rugalmasság (80-120 km/h): 15s
Negatívum:
- A hirtelen padlógázt nem kedveli. Nem mintha eredeti állapotában olyan toleráns lett volna a digitális (0 vagy 1, null vagy full) gázpedálkezeléssel a háromhengeres varrógépmotor, de most még kicsit romlott a helyzet. Ez persze streetfighter üzemmódban érdekes csupán, hétköznapi közlekedésben nincs gond. "Lassú" padlógázzal simán működik az autó, és nem is gyorsul rosszul.
- 1500 alatti fordulaton 3. fokozat felett kissé torpan. Ez is megszokható, arra kell figyelni, hogy az utcasarkon kikanyarodva ne akarjunk hármasban kilőni a közeledő autó elé - kapcsoljunk vissza !
- Végsebessége mintha csökkent volna. Valószínűleg az történt, hogy a nagyobb nyomás ellenére is elérte a befecskendezőfej az áteresztő kapacitásának felső határát. A fentiekből azonban kiderül, hogy a mért 140 még megvan, aki efölött akar közlekedni, az úgysem ezres Swifttel próbálkozik.
Összességében nem érzek komoly hátrányt. Az autó indul, megy, gyorsul, legalábbis annyira, vagy egy hajszállal jobban (ez talán csak placebo-hatás), mint a gyári állapotában benzinnel. A fogyasztás, úgy tűnik, cseppet sem nőtt meg. Sőt, autópályás 110-130-as tempóban igazából többet szokott enni ennél.
Az autó gyári adatai:A folytatásban pedig:
Gyorsulás 0-100 km/h: 17,3 s
Maximális sebesség: 145 km/h
Kombinált fogyasztás: 5,3 l/100 km
Ahogy az etanol kifogy a tankból, egy öblítő tankolás után ugyanezt megpróbáljuk benzinnel. Elvileg, azzal sem szabad megugrania a fogyasztásnak, sőt, ehhez képest még egy kicsivel csökennie is illene.
Ha ez igaz, akkor azt hiszem, tartós megoldás született a kettős üzemeltetésre, legalábbis ennél a típusnál.
Meglátjuk, nagyjából egy-másfél hét múlva.
OFF: mit lehet hallgatni 100km monoton autózás közben ?
Na, egyrészt, rendes autóbuzinak soha nem monoton a vezetés. Lehet néha indexelni, meg dolgokat kapcsolgatni.
De hogy még élvezetesebb legyen, természetesen ment a zene. Ezek voltak a pendrive-on:
Pilu: Szanaszét Szolizott Szingli, Úgy lennák Rikimartin
Madonna: Hollywood
Suicidal Tendencies: War Inside My Head
Tom Jones: Black Betty
Ram Jam: Black Betty
SpiderBait: Black Betty
Pendulum: Black Tarantula
Pendulum: Blood and sugar
Loretta Grainshifter and mc fantom: Terézanya, csapjad!
Kriss Kross: Jump !
Anthrax: Fueled