Mindenki látott már képen furcsa orosz autót, hiszen a lokális Közlekedési Főfelügyeleten egy liter vodkáért (vagy fél liter konvertibilis etil-alkoholért) bármit képesek papírozni, ami saját lábán eljut Magnyitogorszkból Petrozavodszkba anélkül, hogy saját súlyából több, mint 15%-ot vesztene útközben.
Azt is tudjuk, hogy az orosz autógyártás önmagában is furcsa dolgokat szült. Itt nem feltétlen a Tavriára, vagy a Zaporozsecre gondolok, hiszen ott nem vicceltek a srácok - igazi autónak szánták őket, csak valahogy nem sikerült.
Az viszont tény, hogy az orosz sztyeppék nem létező úthálózata meglehetősen tréfás autók elkészítését eredményezte, talán jó példa erre a világ első SUV-ja.
Most viszont igazi hardcore offroad pimpelők következnek az ENGLISHRUSSIA-ról.
Első versenyzőnk kicsiben nyomul. Az alap egy BRDM, nagyjából a mi PSZH-nk (Páncélozott Szállító Harcjármű) megfelelője. Fontos, hogy eleve arra tervezték, hogy MINDEN létező terepakadályt legyőzzönk, beleértve ebbe a víz felszínét, vagy akár annak medrét is. Ennek fényében a mai legkomolyabb terepjárók marketing-szövegei is napiviccnek tűnhetnek.
A gépet V8-as, 5.5 literes dízelmotor hajtja. Alapetően négykeréken gurul, de szükség esetén négy másik, leereszthető / kiengedhető kereke van - ha probléma merülne fel a tovahaladással. Mondjuk ilyen probléma lehet a Mount Everest, mástnem tudok elképzelni, amin a default néggyel ne taposna keresztül :)
A képeken látható gép azonban egy kicsit többet tud annál, mint amit a Krasznaja Armija nyújtott a sofőrjeinek. Van benne sokhangszórós fedélzeti Hi-Fi, GPS navigáció, TV, DVD, meg persze egy periszkóp, amivel körülnézhetsz, miközben éppen a helyi halastóban riogatod a sneciket.
Igazán extrém "út" viszonyokhoz pedig akad szonár a vízalatti, infra az éjszakai terepfelméréshez.
A belső tér sem hétközapi, legalábbis semmiképpen sem egy harcjármű esetén. Finom bőr mindenütt, sportkormány, sportpedál, kézreeső kezelőszervek. A belső tér alapján inkább jachtnak tűnik, mint autónak.
A karosszéria kívülről sem maradt érintetlen, többrétegű akril lakkozást kapott.
Az összes ablak vízhatlanul zárható.
A motorteret is kompletten felújították.
A seregben nem volt szempont, de itt fontos: olajnyomás és üzemanyaszint-műszer.
...ha esetleg szükséged lenne elsősegélyre a tenger közepén :)
Egy periszkóp, hogy tájékozódni tudj a víz alatt, zárt és eltakart ablakokkal is.
A motortér részben elérhető az utastér felől.
A jármű egyébként regisztrált, rendszámos, és így bátran közlekedhet az orosz közutakon. A gazdája elmehet horgászni, vagy vízisielni (amit esetleg a jármű után is köthet). Aztán mehet kaszinózni Moszkvába anélkül, hogy közben hazamenne autót cserélni.Ez persze egy igazi kényelmes luxusautónak tekinthető. Van, aki viszont a kőkemény, macsó vasat kedveli, minimális kényelmi kiegészítőkkel. Nekik a lényeg inkább a célszerűség, meg persze az erő és a nyomaték, mindenek felett.
Kéremszépen, ez egy ilyen izé. Nálam avatottabbak talán felismerik a típust, de egyelőre maradjunk annyiban, hogy echte orosz offroad harcjármű, amelyről első látásra elhiszem, hogy diszkrét dörmögéssel tarolna le egy Landcruiser-Pajero-G Klasse alkotta élőláncot. Atomháborúban. Egy lávafolyam közepén. Víz alatt. Egyszerre.
Az emberes felkarral kapcsolható sebességváltót egy elektronikus vezérléssel látták el. Így a fokozatok könnyedén kapcsolhatóak, mint egy videojátékban.
Az eredeti üléseket a kukába vágták, és egy Chrysler minivan foteljei kerültek be.
Komolyan megnövelték a zajszigetelést, az ablakokat pedig szebb, vékonyabb darabokra cserélték.
Tolatókamera- és monitor került be, multimédia-központtal, hi-fi audioval, DVD-vel, drótnélküli fejhallgatókkal az utasok számára.
Az átalakítások után könnyedebben, biztonságosabban közlekedhet az utakon, és bármilyen útviszonyok és kondíciók mellett is megtalálja majd a lehetőséget a tovahaladásra.
Még a "Léna" nevű orosz föderációs sztrádán is...