- prokee -

50years (5) alsóörs (8) autó (137) autópálya (5) baleset (9) baromállat (8) blog (12) bmw (9) camptourist (5) csomagtértető (5) érdekes (62) f*szkivan (40) felújítás (8) fiat (5) film (5) forma1 (9) fotó (5) hellókarácsony (7) hülyeállat (71) iwiw (6) közlekedés (33) kultúra (6) lol (9) mozi (6) napi meló (6) ndk (8) nyaralás (5) olaszország (5) orosz (16) orr (24) parkoló (5) poén (30) prokee (44) reklám (5) retro (32) suzuki (10) swift (5) százhalombatta (8) találkozó (17) technika (63) tesco (5) totalcar (12) trabant (93) tuning (18) veterán (9) video (14) vw (7) wartburg (8) web (16) zene (11) zwickau (6) Címkefelhő

prokee 2020.05.25. 08:00

Kirándulj a fotelből - a volt NDK 10 érdekes helye, 2. rész

Sokan ülnek most otthon, akik amúgy normális üzemben kirándulnának, utaznának. Van erre egy kiváló német kifejezést, a Fernweh, nagyjából távolvágyat jelent, magyarul azt mondanánk rá, hogy mehetnékem van.

Ha neked is, de bármilyen okból beszorultál az otthonodba, megpróbálom enyhíteni. Tarts velem, meglátogatunk együtt - ha csak képek és sztorik szintjén is - néhány helyet Németországban, szűkebben a volt NDK területén, ahol az elmúlt években jártam. Lesz közöttük népszerű turistacélpont és alig ismert, eldugott hely is, de még olyan is, ahol egyelőre én sem jártam, csak terveztem.

Nem a megszokott utazós blogposzt lesz, néhány helyről elsőre talán nehezen lesz érthető, miért is érdekes, de igyekszem mindről elmondani, miért került a listába.

 

6. Kriebstein

Kriebstein váráról már futólag írtam a Képfejtőben:

A vár maga a Zschopau folyó kanyarulatában fekszik, három oldalról védte a folyó. A XIV. században építette a Beerwalde család, és egészen 1825-ig az ő birtokukban is maradt. Akkor Hanscarl von Arnim vásárolta meg, és egészen az 1945-ös kisajátításig saját erőből, az állam támogatása nélkül tartották karban és újították fel.

A háború után Volkseigentum, azaz népi tulajdon lett. Lakóépületeket és erdészeti irodákat alakítottak ki benne, egy kisebb rész pedig múzeumként látogatható volt. 1986-ban egy használaton kívüli kandallóba falazva 555 darabos "kincset" találtak - a Lehndorff család szállította ide családi ingóságait az előrenyomuló oroszok elől, és rejtette el ilyen módon. Ezeket egészen 2010-ig a kastélyban állították ki, ám akkor az örökösök visszakövetelték a megtalált értékeket. Sikerrel is jártak, de a tárgyak közül 133 db-ot nagylelkűen a kastély múzeumában hagytak letétben, hogy a nagyközönség megcsodálhassa.

 

1993-tól a Szász Állam tulajdonába került a vár. A Grand Budapest Hotel című, négy Oscart nyert filmben a börtönt a külső felvételeken Kriebstein vára alakította.

kriebst4.JPG

(kép A Grand Budapest Hotel című filmből)

A vár alatt folyik a Zschopau folyó, amelyen valamikor talán malom állhatott, legalábbis az épületromok és a zsilipmaradványok erre utalnak. A túlparton remek turistaösvények indulnak az erdőn át és a part mellett is, amelyeken át elsétálhatunk a folyó gátjáig. Mögötte a Talsperre Kriebsteint találjuk, azaz egy felduzzasztott víztározót, amelyet nyáron vitorlázók, strandolók lepnek el, alkalmanként pedig motorcsónak-világversenyeket is rendeznek.

(saját fotók 2016-ból)

 Ha körüljárnád Kriebstein várát, itt találod.

 

7. Steile Wand, Meerane

A Meerane-ban található Steile Wand (Meredek Fal) valójában egy 248 méter hosszú, macskakővel burkolt utca, amely egyike a múlt legendás sporthelyszíneinek. Már persze ha az ember a sport alatt többet is ért, mint a foci-rallye-F1 háromszög.

A története 1952-ben kezdődött, az akkor még Bergstrasse néven ismert utca ugyanis része lett a nemzetközi Friedensfahrt kerékpárversenynek (itthon Békeverseny néven volt ismert). Az ötödik Békeverseny nyolcadik szakasza Lipcse és Karl-Marx Stadt (ma és korábban Chemnitz) között vezetett, ennek részeként hegyi szakaszként vették be a városi utcácskát.

Összesen 15 alkalommal szerepelt a Békeverseny útvonalában a Steile Wand, és alkalmanként több ezer néző töltötte meg a lejtő két oldalát, hogy a versenyzőknek drukkoljon.

A Békeversenyt 2006-ban rendezték meg utoljára, a Meredek Fal azonban azóta is népszerű a veteránautós túrák és versenyek rendezői körében, és természetesen kisebb súlyú kerékpárversenyek, amatőr túrák is gyakran vezetnek erre.

sw1.jpgTüringiai Nemzetközi Női Körverseny, 2014
(steile-wand.de)

A Steile Wandot már megjártam a skandináv Trabant-túrát kísérve, de sajnos saját fotók akkor nem készültek, így erről idegen fotókat láthattok. 

sw2.jpg

sw4.jpg

sw3.jpg

(meerane.de)

Ha megmásznád a Steile Wandot, ide kell menned

 

8. Schmellwitzer Straße 2, Cottbus (+Lakoma)

Itt még nem jártam, bár többször terveztem útba ejteni a helyet. Többek között a Balti-tengerhez tartva, Trabanttal, de aztán ez a túra elmaradt. Nem egy igazán nevezetes hely, egy egyszerű panelházról van szó - ami miatt (számomra) érdekes, hogy az NDK egyik legkomolyabb légibalesete történt itt, és ennek nyomai máig láthatóak.

1975. január 14-én Peter Makowicka, a kelet-német néphadsereg (Volksarmee) Cottbusban állomásozó 1. Vadászrepülő Század pilótája egy MIG-21-essel szállt fel Cottbus-Nord repülőtérről, egy hajtóműcsere utáni ellenőrző berepülésre. A rossz idő miatt a felszállást többször elhalasztották, de végül délelőtt 10 körül a vadászgép felemelkedett a repülőtérről.

A felszállás után a pilóta behúzta a futóművet, ez azonban lehetővé tette, hogy egy, a karbantartás elvégzésekor rosszul rögzített fedél elmozduljon, és többletlevegő jusson a kompresszorba. Ez egy olyan láncolatot indított el, amelynek eredményeképpen a hajtómű teljesen leállt. Makowicka rádión jelentette a hajtómű leállását és egy sikertelen újraindítási kísérletet, amelyre válaszul a repülésirányítás felszólította, hogy katapultálva hagyja el a repülőgépet. Ez valószínűleg megmentette volna a pilóta életét, ő azonban úgy döntött, marad, és a már hajtómű nélküli gépet megpróbálja kivezetni a sűrűn beépített területről. A MIG-21 sárkányszerkezetének gyenge vitorlázó-adottságai ellenére sikerült elhagynia a a textilgyár csarnokát (amelyben ekkor százak dolgoztak), egy óvodát és egy iskolát is. 10:10-kor azonban a vadászgép pilótájával együtt becsapódott egy ötemeletes panelház második-harmadik emelete közé, amely a textilgyár "nőtlenszállójaként" működött.

cb1.jpeg

A panelház két emeletének lakásaiba és lépcsőházába pillanatok alatt ömlött be nagyjából 800 liter kerozin a gép megsérült üzemanyagtartályából, és 1000°C körüli hőmérsékleten égni kezdett. A mentők és a tűzoltók villámgyorsan a helyszínre értek, de az óriási hőmérsékleten izzó alumínium és magnézium, illetve maga a lángoló üzemanyag miatt nehezen boldogultak a mentéssel és oltással. Ennek ellenére a ház nem érintett részeiből percek alatt evakuáltak mindenkit. 18 lakásajtót törtek be, 16 sérültet és füstmérgezést szenvedett lakót szállítottak kórházba. Ennek ellenére a pilótán kívül öt lakó halt meg a balesetben, egy nő pedig később a kórházban hunyt el.

A vadászgép roncsait még aznap elszállították, a házon tátongó lyukat pedig két nappal később betömték. A lakások és a lépcsőház helyreállítása sokáig elhúzódott, hiszen az ezer fokos lángban szinte minden kiolvadt vagy elhamvadt, ennek ellenére a panel szerkezetileg nem károsodott, az épület ma is áll - annyira, hogy a balesetkor keletkezett lyuk hozzávetőleges körvonala máig felismerhető.

cb2.jpg

A ház itt áll, a friss terveim szerint idén megnézem a saját szememmel is.

Cottbus közelében található az egykori Lakoma nevű település hűlt helye, így a fenti panelház után erre megyek majd tovább. Gyűjtöm a hülye nevű helyeket, Kissing, Petting, Fucking után megvolt Wedding is, ahogyan Béla, vagy Horny Les és Horny Police is, vagy hogy maradjunk Magyaoroszágon, a Kula téren álló Kula torony , még ha a nagy vágyam, Baszki meglátogatása várat is magára. Ebbe a vonalba tökéletesen illik Lakoma, még ha egy Lakoma-táblát fotózni nem is lesz egyszerű.

lak1.jpg

A falu az 1300-as évek óta létezik, neve - nem meglepő módon a szláv (szorb) lakomy, azaz ízletes szóból származik. Soha nem volt egy metropolisz, még a XX. században is alulról verték a kétszázas lakosságszámot, ennek ellenére viszonylag nagy forgalmú postaállomás üzemelt itt, a harmincéves háborúban pedig nagy létszámú csapatok állomásoztak itt hosszabb ideig.

A XV. században gyepvasérc-lelőhelyekre bukkantak, ennek kései folyományaként 1983-ban kidoboltatott, hogy a falu lakóinak költözniük kell, a települést beszántják, mert bizony itt tervgazdasági szintű vasérc-kinyerés lesz. Néhány házat hamarosan elbontottak, és bár a maradék kb. 150 lakó egészen az újraegyesítésig tiltakozott és egy részük ellenállt, 1989-90-re a falu szinte teljesen kiürült. Ez még nem jelentette volna automatikusan a teljes megsemmisülést, azonban a közeli barnaszén-lelőhelyek bővítésével 2008-ra a már romos, üresen álló faluért alig volt, aki kiálljon. Így aztán ebben az évben a még álló épületeket is elbontották, a vas helyett végül a szénkitermelés nyelte el a falut. 

Mára a patak mellett álló házcsoporton kívül semmi nem maradt a településből. Az egykori házak (és más szomszédos faluk) helyén egy óriási külszíni fejtés tátong.

Lakoma helyét itt találod.

 

9. Hadifogoly-, majd büntetőtábor, Mühlberg a.d. Elbe

A XX. század egyik legbizarrabb jelensége volt, ahogyan az egykori náci hadifogoly- és koncentrációs táborokból egycsapásra KGB- (pontosabban akkor még NKVD-) büntetőtáborok lettek. Ennek egyik ékes példája a Mühlberg melletti erdőben található, 1939-ben felállított egykori STALAG (Stammlager, törzstábor) IV/B, majd 1945-től később Speziallager Nr. 1, amelyben a rendszer vélt ellenségeit zárták be.

A náci korszakban nagyjából 300.000 fogoly fordult meg itt, akikből nagyjából háromezren, főleg (2300-an) szovjet katonák haltak itt meg, a háború utáni foglyok becsült száma 21.800 volt, ebből 6700-an hunytak el a táborban. Az 1945 utáni hivatalos álláspont szerint (már amennyire ez egyáltalán létezett, hiszen a táborról sem igazán volt szabad szót ejteni) háborús bűnösök és NSDAP-tagok kerültek ide, a valóságban azonban a szovjet katonai bíróság egyszerű, tárgyalás nélküli döntésével került ide a rabok többsége. Jelentős részük ellen semmilyen konkrét vád nem merült fel, csupán olyan állásban dolgoztak, vagy olyan közösségben volt komoly szavuk, amelyet potenciálisan veszélyesnek ítéltek az új rendszerre nézve.

sl1.jpg

sl2.jpg

A tábor főkapuja 1945 előtt és után - láthatóan nem vesződtek sokat az átálláskor

1948-ban minden különösebb magyarázat nélkül szabadon engedték a foglyokat - már azokat, akik ekkor még egyrészt életben voltak, másrészt nem kerültek azon kb. 4000 kevésbé szerencsés közé, akiket 1946-47-ben Szibériába szállítottak. Közülük 122-en meghaltak, a túlélők csak 1950-55 között térhettek haza.

A tábor egykori területén és azon kívül ma alig néhány épületmaradvány található, az NKVD kivonulása után szinte mindent leromboltak. Megmaradtak a háború után feltárt katonai temetők és az azok helyén emelt (főleg szovjet) emlékművek, a tábor épületei közül néhány barakk alapja, a két nagy tábori latrina, de viszonylag pontosan rekonstruálták a tábor útjait, és azok mentén tájékoztató táblákról tudhatjuk meg az egykori épületek pontos helyét és funkcióját.

m3.jpg

Az egyik szovjet katonai temető a tábor zárt területén kívül

m2.jpg

A temető emlékműve

m4.jpg

Egy másik szovjet katonai temető

m1.jpg

 Az egykori barakkok helye

img_0056.JPG

A tömegsírok helyén létrehozott temető

img_0049.JPG

A főkapunál állított emlékkő

A tábor 1945 után lakóit már nem ilyen rendezetten temették el, nekik csupán tömegsír jutott. Ezek egy részét feltárták, néhány elhunytat jelképesen vagy a valóságban is újratemettek ugyanott, az ismert táborlakók nevei pedig egy komolyabb méretű emlékművön olvashatóak.

 

A tábort itt találjátok, a környékbeli erdőben pedig számos nemzet katonai temetője rejtőzik, például itt, itt, itt és itt, de az erdő más részein is kisebb-nagyobb katonai temetőkbe botlani.

Ha a környéken jártok, érdemes még útba ejteni az 1700-as évektől katonai gyakorlótérnek használt zeithaini erdő nem lezárt részeit, ahol a legmeglepőbb helyeken futhattok bele az egykori gyülekezési helyeket jelölő obeliszkekbe, például itt és itt.

 

10. Berlin, U55 metróvonal

Az U55 minden valószínűség szerint legalábbis toplistás a legrövidebb európai metróvonalak között. Összesen 1,8km hosszú, három megállója van, beleértve a két végállomását is. Nem csatlakozik egyetlen más metróvonalhoz sem, egyetlen szerelvénye ingázik a teljes vonalon.

p_20170626_150345_bf.jpg

(saját fotó 2017-ből)

Mivel a köztes megállója a Bundestagot (és így a vele szemben álló Szövetségi Kancelláriát is), a német parlamentet is érinti, a berliniek csak kancellármetrónak csúfolják, még ha eredeti célja nem is a mindenkori kancellár munkába juttatása volt.

u55.jpg

A vonal eredetileg az Alexanderplatz és Hönow között közlekedő U5 vonal meghosszabbításának részeként készült, azonban pénzügyi nehézségek miatt a munkák megakadtak. Mivel a vonal ezen szakasza gyakorlatilag elkészült, és egyik végállomása az óriási forgalmú főpályaudvar, 2009-ben úgy döntött a város vezetése és a berlini közlekedési társaság, hogy a vonalszakaszt külön vonalként megnyitják. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a szövetségi kormány komoly támogatást nyújtott a vonal építésére azzal a feltétellel, hogy a forgalom belátható időn belül megindul. Bár elsőre egyértelmű volt, hogy a rövid szakasz érdemi forgalmat nem bonyolít majd, az üzemeltetés és fenntartás költségeit még nulla utassal is kevesebbnek kalkulálták, mint a forgalom híján visszafizetendő támogatás (170 millió euró) összegét.

Sajnos (mármint a mi szempontunkból, a berlinieknek inkább szerencsére) 2018-ban a vonalat bezárták, hogy felkészítsék az eredeti tervek szerint az U5 vonallal való összekötésre. Ennek a tervek szerint 2020 végére kell megvalósulnia, így akkorra már az Alexanderplatztól a Hauptbahnhofig az U5 vonal meghosszabbított szakaszaként működik majd újra a Kancellármetró.

Bár már nem utazható az U55 vonal, azért ehhez is jár egy link, itt található.

 


Site: http://www.prokee.hu

Blog: http://prokee.blog.hu

Facebok: https://www.facebook.com/prokee.hu

Instagram: https://www.instagram.com/prokee.hu

Youtube: https://www.youtube.com/c/Prokee

Twitter: https://twitter.com/prokee_hu

A bejegyzés trackback címe:

https://prokee.blog.hu/api/trackback/id/tr4315625734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2020.05.25. 21:05:55

Lesz még poszt további helyekkel? Mert akkor nem akarom lelőni a poént mondjuk Trabantokkal vagy Wartburgokkal :)...

kéki béla 2020.05.26. 07:15:38

Javaslat: szokták mondanu, hogyy a kevesebb néha több... A fotókkal én óvatodabban bánnék: érdemesebb az egész csomagot kitenni valami albumba (flickr, indafoto, esetleg face/insta), a poszthoz meg csak a fontosabbakat. Pl a várról elég lenne egy vagy kettő. Mwg a többi helyekről is.

kéki béla 2020.05.26. 07:16:35

A sajtóhibákért bocs, talán így is értelmezhető.

bati67 2020.05.26. 13:03:40

Köszi! Nekem tetszett... :-)