- prokee -

50years (5) alsóörs (8) autó (137) autópálya (5) baleset (9) baromállat (8) blog (12) bmw (9) camptourist (5) csomagtértető (5) érdekes (62) f*szkivan (40) felújítás (8) fiat (5) film (5) forma1 (9) fotó (5) hellókarácsony (7) hülyeállat (71) iwiw (6) közlekedés (33) kultúra (6) lol (9) mozi (6) napi meló (6) ndk (10) nyaralás (5) olaszország (5) orosz (16) orr (24) parkoló (5) poén (30) prokee (44) reklám (5) retro (32) suzuki (10) swift (5) százhalombatta (8) találkozó (17) technika (63) tesco (5) totalcar (12) trabant (95) tuning (18) veterán (9) video (14) vw (7) wartburg (9) web (16) zene (11) zwickau (8) Címkefelhő

prokee 2023.01.27. 18:40

Honnan lopták a Trabant-motort?

A P70-ről szóló cikkben már említettem, mennyire gyakori tévhit, hogy a Trabant motorja egyenesen a P70-ből ered, ahogyan azt is, miért nincs ennek semmilyen műszaki, technikai, vagy akár történelmi alapja sem.

Na jó, de akkor hogyan született meg a Trabant motorja?

A hős NDK-s mérnökök fogtak egy darab alumínium-kockát, és addig dörzsölték egy tűreszelővel, míg be nem indult? 

Valószínűleg nem. Alapvetően saját fejlesztés, de természetesen rövid keresgéléssel megtalálhatjuk azt a motor, ami az ihletet adta. Mutatom.

mot1.JPG
Trabant 500 motor a turbina felől
mot2.JPG
Lloyd 300/400 motor a turbina felől (dinamó nélkül)

 

mot3.JPG
Trabant 601 motor a lendkerék felől
mot4.JPG
LLoyd 300/400 motor a lendkerék felől

A Lloyd 300 egy kéthengeres, kétütemű kisautó volt, amelyet 1950-52 között gyártott a Borgward-csoporthoz tartozó Lloyd Motorenwerke Brémában. A motorja csupán 300cm3-es, mindössze 10 lóerős volt, ami a 380kg-os önsúllyal összevetve nem tűnik túl fickósnak. Mondjuk ránézésre sem egy sirályszárnyas Mercedes:

ll.jpg

 Sőt, ha a sofőrrel együtt nézzük, kifejezetten hangsúlyos a nyomorultsága:

ll2.jpg

Mai szemmel szinte elképzelhetetlen, hogy egy ilyen dromedár ennyire komolytalan teljesítménnyel autóként funkcionálhatott. Azonban a háborúból épp csak éledező Németországban a lakosság nagy részének beláthatatlan távolságba esett még az akkor valamivel négyezer német márka felett megvásárolható VW Bogár is. Így a gyártás kezdetén 3300DM-s ár a Lloydért egészen reálisnak tűnt, és mégiscsak elvitt négy embert csomagokkal, ha nem is túl fickósan.

p_20200720_161855_hdr.jpg

Ős-P-50, 1953-ból. Itt és itt írtam már érintőleg írtam róla.

A Trabant őse, az ős P-50 ötlete 1953-ban merült fel, és 1954 elejére el is készült az első működőképes darab. Ekkor már a Lloyd 300 gyártása kifutott, és utódját, a valamivel pofásabb, de még mindig csak 13LE-s 400-ast ontotta a Brémai gyár. Ebben az időben a belnémet határ még koránsem volt annyira zárt, mint később, a Fal felépítése után, így a Lloydokból bőven futhatott a keleti oldalon, ha csak látogatóban is. Nem lehetett tehát akadálya annak, hogy a zwickaui gyár beszerezzen egyet, és egyszerűen lemásolja az autót, vagy akár csak a motort vagy a hajtásláncot.

Gyanús is, hogy így történhetett, különösen, ha ránézünk az ős-Trabant motorterére:

p1069181.JPG

 ...ahol a motort hűtő turbina szinte biztosan egy az egyben egy Lloydból származik:

mot2.JPG

Tehát mondhatjuk, hogy az ős-Trabant motorja, és így a későbbi, sorozatgyártású Trabant motorját egyszerűen ellopták a Lloydból? 

Mondhatjuk, persze, de azért ez távol áll az igazságtól. És nem csupán azért, mert a Lloyd 300 vagy 400cm3-es motorja az ős-Trabantba már félliteresként került bele. Ettől sokkal komolyabb eltérések vannak a két motor között.

A hivatalos NDK-s álláspont szerint a szóban forgó motort a fent már említett, 1953-as ős-P50 prototípusa előtt, 1951-től fejlesztették a VEB IFA Forschungs- und Entwicklungswerknél, Chemnitzben (Karl-Marx-Stadtban) a Friedrich und Rauch mérnöki iroda szabadalma alapján, gyakorlatilag a nulláról indulva. Később minimális módosításokkal, változatlan alapkonstrukcióban került bele az első AWZ P50-be, azaz a későbbi Trabantba. 

Ez akár igaz is lehet, de nézzük, mi szól amellett, hogy a Lloyd a Trabant-motor alapja?

- A két motor főbb konstrukciós jellemzői a képek alapján elsőre szembetűnően azonosak. A hűtőventillátor, a gyújtásalaplap, a levegőterelő ház, de még a lendkerék-kuplung harangja is nagyon hasonló.

- Az 1951-es dátum, mint a fejlesztés kezdete, bőven a Lloyd 300 gyártásának kezdete után van.

- Az ősmotor, bár a fényképeken ez nem látszik, egyetlen fontos dologban tér el a széria Trabantoktól: a kipufogócsonk a motor hátulján van, ellentétben az általunk ismert Trabanttal. Épp úgy, mint a Lloydnál.

mot9.JPGA Lloyd-motor hátulja a kipufogócsonkkal és a fűtés légtölcsérével

Na és mi szól amellett, hogy nem egyszerű másolatról van szó?

- A Lloyd motorja viszonylag egyszerű, alig tér el a kétütemű motor elvi modelljétől. Az egyetlen érdekesség a fordított öblítés, amely a kétütemű motorok első komolyabb fejlesztése volt, és jelentősen csökkentette a töltéscsere veszteségeit, és így a fogyasztást is. Ezt a megoldást Adolf Schnurle szabadalmaztatta 1925-ben, majd a DKW vásárolta meg, és kaszált évtizedekig a szabadalom értékesítésével. Az ilyen DKW-motorok egyébként évtizedekig készültek épp ott, ahol később a Trabant-motorok.
A Trabant sorozatgyártású motorja ezzel szemben jóval modernebb szemlélettel készült. A töltéscsere vezérlését az úgynevezett vezérlőtárcsák biztosítják, amelyek a főtengellyel együtt forogva nyitják és zárják az elősűrítő tér beömlőcsatornáit. Ez sokkal jobban szabályozható motorvezérlést eredményez, mint az egyszerűbb motorok esetén, ahol a kipufogó- és átömlőcsatornákat csupán a dugattyú teteje és szoknyája nyitják és zárják

- A hengerek egészen más megoldásúak. A Lloyd motorján a hengereken van az elősűrítő tér nyílása, ezeket egy közös szívócsonk köti össze, amelyen a karburátor nyugszik. A Trabant motorján az elősűrítő tér a blokk felső részén nyílik, erre az egyetlen nyílásra van felszerelve a karburátor, szívócsonk nélkül.

mot8.JPG
A Lloyd-motor hengerekre csatlakozó szívócsonkja

mot5.JPGA Lloyd hengerei az elősűrítő tér szívónyílásaival

mot7.JPGA Lloyd hengerei a hátsó kipufogónyílásokkal

mot6.JPGA széria Trabant-motor a hengerekre csatlakozó kipufogócsonkkal és a blokk felső részére csatlakozó karburátorral

Na de akkor loptak vagy nem loptak?

Ez csak értelmezés kérdése. Az teljesen egyértelműnek látszik, még az ős-P50 motorjának ismerete nélkül is, hogy minimum inspirációnak alaposan megvizsgálhattak egy Lloyd-motort a zwickaui gyárban (illetve pontosabban az oda motorokat szállító chemnitzi/Karl-Marx-Statdi gyárban. Az is látszik viszont, hogy nem elégedtek meg egyszerű másolással, hiszen a gyártásra már lényegesen átalakításokat, fejlesztéseket végeztek a mintamotoron.

mz.JPG

Ezen a fotón egy MZ blokk látható a nyolcvanas évekből. Mint ahogyan a legtöbb klasszikus, léghűtéses, egyhengeres motorkerékpár-motor is körülbelül így nézett ki évtizedeken át, és mégsem kiáltunk lopást, másolást, ha ilyen elrendezésű motort látunk, így a kéthengeres, léghűtéses, kétütemű autómotorok esetén sincs sok variációs lehetőség. Az, hogy formailag mennyire hasonlít egymásra a két motor, inkább tekinthető egyszerű ötletelés, ihletadó nézelődés, inspiráció-keresés eredményének, mint direkt másolásnak, lopásnak.

Az tény, hogy a Trabant sorozatgyártásba került motorja, amely 1957 végétől került be az első 500-asokba, jóval modernebb, erősebb, nyomatékosabb és takarékosabb, mint a Lloyd motorjai - és ez elsősorban nem a nagyobb hengerűrtartalomnak tudható be. Sokkal inkább épp azoknak az eltéréseknek, fejlesztéseknek, amiben eltér a két motor, a Trabant javára.

Végül pedig, mivel igazságot tenni nem tudunk, íme néhány illusztráció a Lloyd javítási kézikönyvéből, párhuzamba állítva a Trabant 500 kezelési útmutatójának és javítási kézikönyvének fotójából. Ha sokat jártál Trabant motorterében, garantálom, hogy hátborzongató lesz. A móka kedvéért nem írom oda a képekhez, melyik autóhoz tartoznak.

 

Szociautók még:

Skoda 1203: "A termelési értekezletről, továbbképzésről, pártrendezvényről, esetleg vállalati esküvőről hazaérkező cégvezetés nyolc irányba dőlve horkolhatott a delirium tremens felé félúton."

Dacia 500: "kicsit átdolgozták a tervet, és a 80-as évek végére elhatározták a gyártást is. Temesváron találtak hozzá egy ipartelepet, ahol egy úgy-ahogy vegetáló gyár működött, fő profiljaként tyúkketrecet állítottak elő."

Trabant: "A Trabant papírból / fából / farostlemezből készült - Természetesen egyik sem igaz."

Lada Oka: "2002-ben egy szimpatikus úriember úgy gondolta, az OKA egyik jelentős piaca lehet az Amerikai Egyesült Államok."

Lánctalpas, Trabant-motorral: " Itt valódi páncélosokkal, tankokkal éleslőszereket lőttek - még ha azok a tankok kisebbek is voltak az átlagnál."

Csajka: "Legyen nyolc henger, nyolc hengerrel is lehet közlekedni, nem igaz ? Ezeknek a kutyáknak semmi sem elég, nagyobb autót akarnak még a főtitkár elvtársnál is."

Syrena:  "a motor sem volt új konstrukció: egy tűzoltószivattyú S-15 nevű, kétütemű, kéthengeres, 744 ccm-es, 27 lóerős  "erőműve" került a kisautó orrába"

Polonez: "1990-ben a Fiat kétliterese helyett megérkezik a Ford-motoros FSO Polonez 2.0 SLE, amely 105 lóerejével és 165 km/h végsebességével egész kényelmes autózást biztosítana - ha nem lenne iszonyatosan drága a lengyel autóra vágyóknak."

Sachsenring P240: "Azért tudni kell, hogy nem a szocialista öntudat keltette buzgalom indította be az agyalást, hanem az 1953 szeptember 13-án kelt leirat az NDK Gépipari Minisztériumától, amelyben megbízták a Horch fejlesztési részlegét egy középkategóriás autó kifejlesztésével. "

Uni 1: "A Trabantot gyártó VEB Sachsenring, később Sachsenring Automobilwerke GmbH útja nem volt könnyű, amíg eljutott az ismert kétütemű műanyagdobozoktól az Uni 1-ig."

AWZ P70: "AWZ P70, a Trabant elődje, vagy a legkevésbé ismert Audi?"

Pablo Escobar Wartburgja: "A címben semmilyen barokkos túlzás nincs, Pablo Escobarnak valóban volt egy Wartburgja."

A bejegyzés trackback címe:

https://prokee.blog.hu/api/trackback/id/tr5018035496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopasz Szuzukis 2023.01.28. 13:25:23

A Trabant gyár egyik elődje a zwickaui DKW gyár. A tervező részleggel. A DKW-nak volt már 2hengeres, kétütemű autómotorja. Igaz, az vízhűtéses volt. A Trabant motor fejlesztése során a költségcsökkentés és az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért tervezték át kényszerléghűtésesre. Ráadásul akkoriban a nagy nyugati autó- és motorkerékpár gyártók még csak elvétve alkalmazták a forgótárcsás vezérlést. Így az 1950-es években igencsak korszerűnek számított.

prokee · http://blog.prokee.hu 2023.01.28. 13:29:02

@Kopasz Szuzukis: "A DKW-nak volt már 2hengeres, kétütemű autómotorja. Igaz, az vízhűtéses volt. A Trabant motor fejlesztése során a költségcsökkentés és az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért tervezték át kényszerléghűtésesre"

Rögtön az első mondatban van egy link, ott kiderül, miért nem helytálló az állításod. Semmi köze a DKW kéthengeres blokkjának a Trabanthoz.
prokee.blog.hu/2023/01/27/awz_p70_a_trabant_elodje_vagy_a_legkevesbe_ismert_audi

Motorogre 2023.01.28. 19:00:39

érdekes írás, köszönjük.
Hasonló a mai vadászgépek témája: az oroszok lopják-e az usa repülőit? A hasonlóság első ránézésre nyilvánvaló - de ez nem a tervek lemásolása, mert a levegő a szélcsatornában nem tudja, hogy amcsi vagy ruszki kismintát áramol körül, a fizika mindenhol azonos. Ezért az optimális aerodinamikai megoldások is hasonlóak lettek és lesznek. Ahogy a poszt is írja: kétütemű léghűtéses motorok esetén az ésszerűségből adódnak a hasonlóságok - és a tar miautónk kommentje szerint a tervezőrészleg tapasztalataiból. Nincs ezzel semmi baj - így fejlődik az emberiség.

Gery87 2023.01.28. 21:41:14

"Az egyetlen érdekesség a fordított öblítés"

Hurkos vagy Schnürle-rendszerű öblítés.

"A Trabant sorozatgyártású motorja ezzel szemben jóval modernebb szemlélettel készült. A töltéscsere vezérlését az úgynevezett vezérlőtárcsák biztosítják, amelyek a főtengellyel együtt forogva nyitják és zárják az elősűrítő tér beömlőcsatornáit."

De csak azt, a felömlők Schnürle rendszerűek és dugattyú vezérli ugyanúgy.

"a kipufogó- és átömlőcsatornákat csupán a dugattyú teteje és szoknyája nyitják és zárják"

Ahogy a Trabanton is.

"A hengerek egészen más megoldásúak. A Lloyd motorján a hengereken van az elősűrítő tér nyílása, "

Forgattyúsház megfelelőbb, az "elősűrítő tér" mást is takarhat.

"ezeket egy közös szívócsonk köti össze, amelyen a karburátor nyugszik. A Trabant motorján az elősűrítő tér a blokk felső részén nyílik, erre az egyetlen nyílásra van felszerelve a karburátor, szívócsonk nélkül."

Persze hisz a tárcsák miatt "karteres" a szívó oldal.

@Kopasz Szuzukis:

"korszerű" volt, már ha a kétüteműnél maradunk, de ennél még korszerűbb volt hogy nem használtak már nagyon kétüteműt:)
Az 50-es 50-as amerikai kocsik több literes V8 csodáit ugye említeni sem kell, japánban meg már ekkor 50cm3-ben is alkottak négyüteműt, ami erősebb volt mint a KGST 125 kéttéi...
Szóval mihez képest.

Tárcsás vezérlést nem igen használtak motorkerékpárokban, miután bejött a membrán, már felesleges is lett volna.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.01.29. 04:08:46

Ez a Lloyd kegyetlen randa kis fhostalicska volt, így a képekről.Vajon a kasznija mibű' készült ott a kapitalistáknál? :D
Ennél a 601-es is sokkal csinosabb formájú.
Vajon a Lloyd is úgy indult, mint a Trabcsákok-Wartungok, hogy "Rendetteremtettem!"
:-)
Meg ha van már 3300 déemem, akkor kicsit várok, gyűjtök, kuncsorgok még és inkább a Bogárka, mint ez a rettenetes brémai csoda.

arncht 2023.01.29. 09:47:52

Az iparban teljesen alap, hogy eloszor a piacon levo termekeket nezik, elemzik, masoljak, licenszelik, etc. meg azok az ndks munkasok par evvel korabban meg ugyanugy a harmadik birodalmat epitettek, mint a masik oldalon. Csak a politika valtozott, de ugyanazok a mernokok dolgoztak a gyarakban, akik nem lettek hulyebbek, mert rossz oldalra kerultek - a nemet mernokoknek meg eleg jo hiruk volt a vilagban, csak a keleti oldalon szukosek lettek a lehetosegek, szarbol meg nehez varat epiteni.

Nemetorszag keleti feleben epp ugy voltak jelentos autogyartok a haboru elott, mint nyugaton (audi elodei).

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.04. 14:03:59

Hej Proki. (A hej az a köszönés, legalább is itt felénk :-) )
Van itt egy kép, ami érdekes lehet.

storage.googleapis.com/welove-media/99/f-ny19620722043.exact1980w.jpg

A jobb alsó sarokban van egy Wartung púposka.A legérdekesebb rajta a rendszám alatt lógó D betű.Hogy lehet ez?A fotó elméletileg 1962-es, Zamárdiban készült.
Létezik az, hogy a W311-12-ket megvették a nyugati eneszkás polgárok, amikor a soxorta magasabb életszínvonaluk sokkal drágább/jobb járművet is megengedne?Nehezen tudom elképzelni.Jó, nyilván az NSZK-ban sem volt mindenki gazdag, de nem hinném, hogy egy Wartungot venne a csóri nyugati, amikor sokkal jobb alkatrészellátása van (egyáltalán, van alkatrész) bármilyen helybéli, nyugati gépeknek...A Marshall segély 1947-ben volt, tehát 1962-re egészen biztosan egy felelé hajló, emelkedő spirálban lehetett a nyugatnémet gazdaság.
Azt meg még inkább nem tudom elképzelni, hogy ez egy csóri endékás, csak éppen ki merte tenni a D betűt nagyzolásból, flancolásból, akármiből a megfelelő DDR helyett.Ha jól tudom, a Balatonnál is volt sok kivezényelt, felbérelt Stasi ügynök akkoriban, akik valszeg kábé keresztre feszítették volna a delikvenst.Nem?
Na, most akkor itt mi a helyzet?
Köszönöm, ha válaszolsz.

Itt van az egész cikk, ahonnan a kép származik, van még ott kettővel lejjebb egy másik fotó is, a ott is a "lipcsei" család lazán üldögél a D-betűs lakókocsijuk mellett...

welovebalaton.hu/cikk/2020/8/11/retro-nyarak-kadar-kori-kempingelet-a-balatonparton

A felszerelés erősen endékás, talán még a kocsi is keleti csoda (talán púpos W kombi?Kemping?), de a házvagonon ott virít a D betű.
WTF?

prokee · http://blog.prokee.hu 2023.02.05. 09:13:40

@geegee: "nem tudom elképzelni, hogy ez egy csóri endékás, csak éppen ki merte tenni a D betűt nagyzolásból, flancolásból,"
Pedig ez történt. Ez egy NDK-s, lipcsei rendszám.
Én magam is láttam a nyolcvanas években NDK-s autókat D-s felségjelzéssel. Furának tűnik mai szemmel, de mivel az NDK mindig is azt tartotta magáról, hogy ő az egyetlen és igazi Németország, elképzelhető, hogy ez nem volt akkora bűn a rendszer szemében, mint gondolnánk.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.07. 16:34:32

@prokee: Hehh, elképesztő, örülök, hogy ez kiderült.
Én még gyerekként egyetlen egyszer, valamikor a 80-as évek második felében jártam szülőkkel, Wartunggal (mi mással... :D) az Endékában, amelyiknek Berlin volt a fővárosa. :-)
Drezdáig-MeiBenig hatoltunk fel, de nem rémlik, hogy akár egyet is láttam volna ilyet.
És persze a Balatonnál is, szinte minden évben nyaraltunk valamennyi időt, ott se volt ilyesmi, csak a DDR-felségjelek.De persze ez nem jelent semmit.Valszeg a honpolgárok merészsége is nagyban szóródott ez ügyben.
Köszönöm a választ.
süti beállítások módosítása