- prokee -

50years (5) alsóörs (8) autó (137) autópálya (5) baleset (9) baromállat (8) blog (12) bmw (9) camptourist (5) csomagtértető (5) érdekes (62) f*szkivan (40) felújítás (8) fiat (5) film (5) forma1 (9) fotó (5) hellókarácsony (7) hülyeállat (71) iwiw (6) közlekedés (33) kultúra (6) lol (9) mozi (6) napi meló (6) ndk (5) nyaralás (5) olaszország (5) orosz (16) orr (24) parkoló (5) poén (30) prokee (44) reklám (5) retro (31) suzuki (10) swift (5) százhalombatta (8) találkozó (17) technika (63) tesco (5) totalcar (12) trabant (92) tuning (18) veterán (9) video (14) vw (7) wartburg (7) web (16) zene (11) zwickau (5) Címkefelhő

prokee 2019.11.24. 13:03

Az Trabantnak hol való gyártásáról

Olvasom-nézem ma az egyébként örömteli hírt arról, hogy a VW megkezdi az ID.3 gyártását Zwickauban.

"Ennek ellenére ez a puccos hacacáré a zwickaui Trabi-gyár sokadik újjászületéséről szól inkább, nem az autóról."

 

Van ebben némi tévedés, a videóban elhangzó "Szeretettel köszöntök mindenki Zwickauból, a városból, ahol hárommilliónál is több Trabant készült..." mondat pedig bár a mai állapot szerint igaz, mégis igényel némi kiigazítást. Hozzáteszem, a hír maga egyáltalán nem Zwickauról, nem is a Trabantokról szól, így ezek az apró részletek nem vonnak le a videó értékéből. Csak a hozzám hasonló részlettrollokat zavarják, azonban kiváló alkalmat adnak arra, hogy egy posztban összefoglaljam, pontosan hol, mikor, milyen Trabantok készültek Zwickauban és környékén. Érintem majd a csatlakozó márkák történetét is, de éppen csak - ezekről sokan, sokat írtak már, a még fel nem tárt, de érdekes összefüggésekre majd egy másik, részletesebb posztban egyszer visszatérek.

Először is tisztázzuk, hol van pontosan Zwickau és hol fekszik a videóban szereplő Volkswagen-gyár, ahol az ID.3 gyártása folyik. Legyen itt először is néhány térképrészlet, amelyek segítségével sikerül földrajzilag is elhelyezni a várost (kattintásra galéria nyílik). Az utolsó két térképen Zwickau Mosel nevű városrésze látható, ahol a fenti videó tárgya, a Volkswagen-üzem áll.

Zwickau a német tartomány, Szászország negyedik legnagyobb városa (a lakosságszám alapján). Jelenleg nagyjából 90.000 lakosa van, ami a német újraegyesítéskor mért kb. 125.000-hez képest meglehetősen durva elvándorlást jelent. Különösen annak tekintetében, hogy az újraegyesítés óta a város jelentősen megnőtt, így a mostani lakosságszám majd kétszer akkora területen élőkből jön össze.

map6.jpg

Zwickau mai területe, pirossal jelölve az 1990-ben élő határok, kiemelve Mosel a VW-gyárral. A városrész határainak eltérése a fenti galériához képest abból adódik, hogy a Mosel kerület nem csupán Mosel városrészt tartalmaza.

Az egyesítés előtt, az NDK-s időkben komoly iparváros volt, egészen az 1400-as évek végére tekint vissza a város üzemeinek története. Bányászat, textilipar és ezek csatlakozó részei adtak kenyeret a város lakóinak több száz éven át - majd az 1900-as évek beköszöntével megérkezett az autóipar. Az az autóipar, amely aztán különféle egyenes- és oldalági indákkal befonta a német autóipar elég komoly részét.

A zwickaui autógyártás August Horchhal kezdődött. A saját nevét viselő Horch und Cie (...kb. és társa) céget még 1902-ben Reichenbachban jegyezték be, de 1904-ben már Zwickauban találtak egy akkor a városon kívül eső területet, amely a vasútvonal közelsége miatt remek helynek tűnt egy autógyár felépítésére. Még ebben az évben a helyi városi tanács bejegyezte a  August Horch & Cie. Motorwagenwerke AG-t, és megkezdődött az építkezés, és hamarosan maga a gyártás is.

gyarak.jpg
Balra pirossal az egykori Horch-művek, jobbra kékkel az Audi telepe. Természetesen az induláskor ettől jóval kisebb területen épült ki a két gyár, de jól látható, hogy szinte csak a vasútvonal választotta el őket.

Bár a Horch autói sikeresek voltak, az igazgatótanács és az alapító nagyon eltérő elképzeléseit nem sikerült egyeztetni. Így aztán August elhagyta a saját cégét, hogy újrakezdje az autóépítést, immár a saját elképzelései alapján. Mivel a nevét már viselte az eredeti cég, újat kellett kitalálnia. A legenda szerint egy csendes vasárnap délelőttön a családi asztalnál az apuka puffogása annyira zavarta a latint tanuló fiát, hogy odamordult az apjának: miért nem fordítod le latinra a nevet? Így lett a Horchból (ónémetül kb. hallani, hallgatni) latinul Audi. Az új cég 1909-ben indult, Audi Automobilwerke GmbH Zwickau néven.

Nem tudni, hogy szándékosan történt-e, de az Audi-művek az otthagyott Horch közvetlen szomszédságában épült fel, kis túlzással a sínek túloldalára. A két márka természetesen egymás versenytársaként lépett fel a piacon, elsősorban luxusautókkal. A közös vérvonal nagyon sok hasonló típust eredményezett, így sokszor közel azonos gyártmányokkal küzdöttek a nem túl nagy luxuspiacon. Ez úgy két évtizedig működgetett, tisztes profitot hozva mindkét márkának, de a harmincas évek beköszöntével a Nagy Gazdasági Világválság bedöntötte a piacot.

1932-ben a kor Elon Muskja, Jørgen Skafte Rasmussen, a DKW tulajdonosa felvásárolta az Audit és a Horchot is, majd az akkor már kezében lévő Wanderer és a DKW összevonásával megalapította az Auto Union AG-t. Ezzel egy kézbe került a szászországi autógyártás jelentős része.

Mellékág, de érdemes megjegyezni, hogy a Wanderer 1929-ben eladta a motorkerékpár-üzletágát egy korábbi cseh nagykereskedőjének, František Janečeknek, aki a márkát átnevezte, beleszőve a saját nevét. Így lett előbb Janeček und Wanderer, majd hamarosan rövidítve csak Jawa.

A gyártás maga csendben folyt tovább, az egyesítéssel létrejött vállalat tőkeereje és a racionalizált, közös fejlesztés segített annyit, hogy a válságot túlélje a szövetség. A párhuzamosságok megszüntetésére az a döntés született, hogy a Horch továbbra is nagyautókat gyárt, az Audi pedig a kisebb presztízsű, de jóval stabilabb profitot hozó kisautókra áll át, elsősorban a DKW-tól megszerzett, elsőkerék-hajtású modelleket gyártva-fejlesztva. A két zwickaui gyártelep mellett gyártás folyt két helyen Chemnitzben, a Rasmussen által felvásárolt/létrehozott egyéb márkák révén pedig Frankenbergben és Berlinben is. A háborús készülődés hozott némi hadigyártást magával, de ezzel együtt az üzemek és az Auto Union szépen prosperáltak - amíg a szövetségesek a háború vége felé szét nem bombázták a csarnokokat.

A megszállás alatt természetesen előbb szovjet, majd német népi tulajdonba kerültek az üzemek. A nulláról újrakezdés történetéről itt olvashattok részleteket, a Trabant megszületéséről pedig itt - én most inkább ugrok a gyártás megkezdésére, hiszen ez a poszt alapvetően erről szólna.

Az új kisautó gyártása a volt Audi-üzemben indult, amit ekkor Automobilwerke Zwickaunak hívtak, a túloldalon egy ideig még próbálkoztak a felső kategóriával (Sachsenring Kraftfahrzeug- und Motorenwerke Zwickau néven), inkább az elvtársi igények kielégítésére, mint a profitért. Ezen kívül az újjáépítés miatt megnövekedett teherautó-igényt is igyekeztek kielégíteni, a háború előtti Horch-teherautók továbbgyártásával. A Trabantok azonban egyre növekvő számban készültek, és gyorsan kiderült, hogy a területét tekintve is jóval kisebb üzem nem lesz elég. Így a teherautók gyártását a közeli Werdauba telepítették, a nagykocsik gyártását pedig leállították. A két gyár egyesült VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau néven, az egykori Horch-üzemet pedig azzal kárpótolták, hogy ők kapták az egyes számot az üzemegységek közül.

zw.jpg1958, az első sorozat Trabant kigördül a gyárból, az egykori Audi-telep Trabantstrasséra nyíló kapuján

Ha már érintőleg szóba kerültek a teherautók, legyen meg ez is:

ifa.jpg

- az IFA vérvonala zwickaui, a Trabant-gyár egyik elődjében, az amúgy luxusautókat gyártó Horchban készültek az elődei, az IFA H3 és H3A 3 és 3.5t-s teherautók. Nevükben a H a Horchra utal.

- A H3A utáni, 4t teherbírású IFA S4000-1 egy erősített alvázra épített, de alapjában véve változatlan verziója volt a korábbi típusnak. Nevében az S a Sachsenringre utal, erre nevezték át a gyárat, miután a Horch nyugatra menekült jogtulajdonosa szót emelt a névbitorlás ellen.

- A Trabant gyártásának beindításához kellett a hely, ezért a teherautó-gyártás kitelepítették Werdauba, 10km-re Zwickautól. Az új típus fejlesztése itt kezdődött, ezért kapta a W45 nevet. Itt a W természetesen Werdaut jelenti. Ez van amúgy a képen, a prototípus ugyanis még csak 4.5t-s teherbírásra volt tervezve.

- Mire a gyártás beindult, már öttonnás teherbírással számoltak, ezért a típus végleges neve W50 lett. Itt a W szintén Werdaut jelenti, még úgy is, hogy eddigre újra elköltöztek, már a Berlin melletti Ludwigsfeldébe. A sorozatgyártás már itt indult el, a néven azonban már nem változtattak. Nem így az 1987-től gyártott, hattonnás (valójában 6,2t) utód esetén, ami - milyen meglepő - az L60 nevet kapta, Ludwigsfeldéről.

- Majdnem született még egy utód, az IFA 1318/1320, ez azonban csak 1990 áprilisára lett gyártáskész. Ez az időszak korántsem volt ideális az NDK autógyártásának, még úgy sem, hogy a Mercedessel kooperációban készült el ez a típus. Úgy meg pláne nem, hogy gyakorlatilag az L60 technikájára tettek egy Mercedes (LK) fülkét, máshoz nem nagyon nyúltak. De legalább a típusjelhez nem találtak ki egy új betűt, inkább átvették (volna) a Mercedes-féle jelöléseket.

ifa2.jpg

A Trabant gyártása tehát eredetileg az egykori Audi területén indult, majd a Horch-telepre is begyűrűzött, ám néhány kisebb telepen kívül volt még egy nagyobb, a közeli Meerane-ban. Itt készültek el az Universalok (kombik) és a tető nélküli Trampok és Kübelek. Logisztikai tragédia volt, ahogyan az autóképződményeket és a kész autókat nyerges IFÁkkal átrángatták a városi forgalmon, de a hely- és pénzszűke miatt nem nagyon volt más megoldás.

Egészen addig, amíg a Volkswagen meg nem jelent a képben, együttműködő partnerként. Még 1983-ban kötöttek megállapodást az NDK-val arról, hogy Chemnitzben, az akkori Barkas Werke (a Trabant motorszállítója) területén, velük együttműködésben felépítenek egy modern motorgyárat. Az NDK részéről óriási érvet jelentett az együttműködés mellett, hogy a gyárért nem pénzben, hanem elkészült motorban kellett fizetniük, az üres kapacitást kihasználva pedig saját maguknak gyárthattak motorokat, amely nagy lehetőség volt az akkor már szánalmasan elmaradott Trabantok és Wartburgok (meg hát mellékesen a Barkasok) újramotorizálásra.

Érdekes részlet, hogy az európai piacra készült 1.1-es és 1.3-as Golfok, Polok zömének motorjai is itt készültek, így ha ilyen autód van, nagy valószínűséggel megtalálod a hengerfej hátsó falán a Barkas-emblémát!

A gyár 1984-ben felépült, 1988-ra pedig az első Wartburgok is kifutottak Eisenachból az új, VW-motorral. A Trabantnál ez sajnos tovább tartott. Egyrészt amiatt, hogy lényegesen nehezebb volt a rendelkezésre álló motortérbe bepajszerolni a négyhengeres, vizes motort, másrészt pedig egyszerűen nem volt elég hely a gyártás beindítására. Ezért bár 1989-ben már a null- és előszéria a négyütemű Trabantokból is elkészült, csak 1990-ben tudott kigurulni a gyárból az első igazi széria.

Abból a gyárból, amely a videón látható. 1988-ban kezdték ugyanis felépíteni Zwickautól északra, az akkor még önálló Mosel város külterületén a négyütemű Trabantok gyártására szolgáló telepet. A következő évben már folyt valamiféle gyártogatás, azonban csak 1990-re készült el minden, és indulhattak el a futószalagok, hogy számolatlanul ontsák a szupermodern, új NDK kisautót. Egészen 1991. áprilisáig, akkor ugyanis az egész kóceráj bezárt, beleértve a zwickaui és a moseli telepeket is.

Ekkora már a Volkswagen is szorosabbra fűzte az együttműködést a moseli gyárral. Már 1990. májustól készültek párhuzamosan VW Polok is a négyütemű Trabantok között, azonos gyártósoron, 1991. februárjától pedig Golfok is. A Trabant gyártásának leállásával pedig a gyár a VW tulajdonába került, azóta folyamatosan készülnek itt egymást váltva Polok és Golfok.

 A fentiek alapján tehát a következő helyeken készültek Trabantok:

- Egykori Audi-gyár, Zwickauban, a Trabantstrasse, Audistrasse, Horchstrasse által határolt területen. Itt kétüteműek, P50, P60 (600) és 601-esek készültek. Jelenleg az August Horch Múzeumnak és néhány kisebb cégnek ad helyet, gyártás itt nem folyik.
- Egykori Horch-gyár, Zwickauban, a Chrimmitschauer Strasse, Kopernikusstrasse, Galileistrasse között. Itt is kétüteműek készültek. Jelenleg kisebb cégek és a jogutód, többször bedőlt és megmentett Sachsenring AG dolgozgat itt - érdekessége, hogy nemrégen kiderült, jelenleg ők a német autóipar legtisztább gyártója!
- Meerane, elsősorban a Leipziger Strasse, Johannisstrasse, Am Merzenberg közötti területen, ahol a kombik és a nyitott verziók készre szerelése folyt. Jelenleg gyártás nem folyik itt, az épületek többségét elbontották.
- Mosel, a mostani VW-gyár (természetesen akkoriban kisebb területen), itt négyütemű Trabantokat gyártottak. Jelenleg a VW zwickau gyára, lásd a videót!
- Chemnitz, a Barkas Werke (előtte a DKW) területén épült üzem, ahol - többek között - a négyütemű Trabantok motorjai készültek. Jelenleg a VW motorgyára.

A fenti videóban szereplő "Trabant-gyár" tehát a gyártás idejében nem volt Zwickau része, és ott nem készült több, mint hárommillió Trabant, csak nagyjából 30.000 négyütemű. A többi valóban Zwickauban készült, de egészen másik gyártelepen. Ezen kívül az ID.3 nem igazán szól a zwickaui Trabant-gyár újjászületéséről, sokkal inkább a városéról, ahol a fent már említett elvándorlás megállításának remek (és nagyon fontos!) eszköze lehet egy jövőbe mutató gyártmány által generált munkahely-teremtés.

Ezek persze csak részletkérdések, el is siklottam volna felettük, ha nem adtak volna jó alkalmat a fenti áttekintésre. Remélem, ha idáig eljutottál, te is így gondolod.

Szociautók még:

Skoda 1203: "A termelési értekezletről, továbbképzésről, pártrendezvényről, esetleg vállalati esküvőről hazaérkező cégvezetés nyolc irányba dőlve horkolhatott a delirium tremens felé félúton."

 

Dacia 500: "kicsit átdolgozták a tervet, és a 80-as évek végére elhatározták a gyártást is. Temesváron találtak hozzá egy ipartelepet, ahol egy úgy-ahogy vegetáló gyár működött, fő profiljaként tyúkketrecet állítottak elő."

 

Trabant: "A Trabant papírból / fából / farostlemezből készült - Természetesen egyik sem igaz."

 

Lada Oka: "2002-ben egy szimpatikus úriember úgy gondolta, az OKA egyik jelentős piaca lehet az Amerikai Egyesült Államok."

 

Lánctalpas, Trabant-motorral: " Itt valódi páncélosokkal, tankokkal éleslőszereket lőttek - még ha azok a tankok kisebbek is voltak az átlagnál."

 

Csajka: "Legyen nyolc henger, nyolc hengerrel is lehet közlekedni, nem igaz ? Ezeknek a kutyáknak semmi sem elég, nagyobb autót akarnak még a főtitkár elvtársnál is."

 

Syrena:  "a motor sem volt új konstrukció: egy tűzoltószivattyú S-15 nevű, kétütemű, kéthengeres, 744 ccm-es, 27 lóerős  "erőműve" került a kisautó orrába"

 

Polonez: "1990-ben a Fiat kétliterese helyett megérkezik a Ford-motoros FSO Polonez 2.0 SLE, amely 105 lóerejével és 165 km/h végsebességével egész kényelmes autózást biztosítana - ha nem lenne iszonyatosan drága a lengyel autóra vágyóknak."

Sachsenring P240: "Ilyen úri Trabantot még biztosan nem láttál - a hathengeres luxusautó Zwickauból."

 

A bejegyzés trackback címe:

https://prokee.blog.hu/api/trackback/id/tr7115322070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2019.11.24. 19:19:13

az utolsó link lemaradt.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.11.25. 10:50:04

Jó volt ez, jöhet máskor is ilyen.Meg még ilyenebb.
:D

toncsi64 2019.11.29. 09:28:21

Jó volt olvasni ilyen részletesen a Trabiról ill. az azt megelöző időkről. !
Erről "a túloldalon egy ideig még próbálkoztak a felső kategóriával" lehetne még valamit megtudni ? Én sosem hallottam az NDK tekintetében másról mint hogy Trabant és Wartburg illetve ennek "szövődményei" :)

toncsi64 2019.11.29. 10:13:06

@prokee:

Köszi, ez nekem új volt :9
Volt köztük egész pofás is. A kabrióknál meg rögtön beugrott az egyik "örök talányom", hogy vajon mi lett a 2 db magyar kabrió Csajka sorsa !?