- prokee -

50years (5) alsóörs (8) autó (137) autópálya (5) baleset (9) baromállat (8) blog (12) bmw (9) camptourist (5) csomagtértető (5) érdekes (62) f*szkivan (40) felújítás (8) fiat (5) film (5) forma1 (9) fotó (5) hellókarácsony (7) hülyeállat (71) iwiw (6) közlekedés (33) kultúra (6) lol (9) mozi (6) napi meló (6) nyaralás (5) olaszország (5) orosz (16) orr (24) parkoló (5) poén (30) prokee (44) reklám (5) retro (30) suzuki (10) swift (5) százhalombatta (8) találkozó (17) technika (63) tesco (5) totalcar (12) trabant (91) tuning (18) veterán (9) video (14) vw (7) wartburg (7) web (16) zene (11) Címkefelhő

prokee 2019.09.16. 16:35

Elhunyt Az Ember, Aki A Legrondább Trabantot Készítette.

Kevés olyan designer akad, akinek a szakma vitán felül elismeri tehetségét, egyedi karakterét, de ennek ellenére a nagyközönség visszafojtott sziszegéssel hátrál szinte minden alkotását látva.

Ilyen, illetve ilyen volt a szeptember 16-án Karlsruhéban elhunyt Luigi Colani.

Mutatom:

colani_showtruck.jpg

Nyergesvontató, ahogy Colani megálmodta (kép: Wikipedia)

alfa.jpg

Abarth-Alfa Romeo 1300 Berlinetta, Colani karosszériával, 1959-ből (kép: Wikipedia)

Ugye, elsőre alig felfogható, szinte Photoshopot kiáltanánk - de mégis, ezek valódi, kézzel fogható, elkészült, néha gyártásba került dolgok.

Tudom fokozni, itt egy Trabant, Colani-orral és a büszke tervezővel:

tr.jpg

tra3.jpg

Egy Colani-design bizarr, életszerű, egyben idegen, mégis vonzza a tekintetet. A legtöbb kortárs szerint Luigi Colani egyszerűen csak megelőzte a korát - de vajon mennyit kell még várnunk, hogy egy ilyen design beérjen? Az ötvenes években született tervei és elképzelései máig nem hódították meg sem a többi designer-irodát, sem a tömeggyártást. Kissé UFO-szerűen hatottak akkor is, amikor elkészültek, és ma is inkább tudnánk elképzelni egy Disney-rajzfilmben vagy egy sci-fi filmben, mint tömegével a Mammut parkolóházában.

Ezzel a poszttal Lutz/Luigi Colani munkáiról szeretnék korántsem teljes áttekintést nyújtani. Az talán lehetetlen is volna, kevés nála termékenyebb designert hordott hátán a Föld. Alább tehát önkényes válogatást találtok a Colani-életműből és az ő pályájáról.

A fiatal Lutz

Colani 1928-ban született, Svájcban élő kurd apától és lengyel anyától. A szülei kreativitásra nevelték, így nem kapott játékokat, berendeztek azonban neki egy kreatív barkács-játszószobát azzal, hogy készítsen magának játékokat, a saját ötletei alapján. Négy-öt éves korára már egyedül dolgozgatott a miniműhelyben, ügyesen bánt a fémekkel, fával, agyaggal.

1946-tól egy berlini képzőművészeti főiskolán szobrászatot tanult, de hamar abbahagyta, mert mint mondta, a mesterei már nem tudtak neki újat mutatni. 1949-től areodinamikát, majd analitikus filozófiát tanult Párizsban. 1953-tól az amerikai Douglas Aircraft Company anyagkutatási igazgatója lett, de alig egy év után visszatért Franciaországba, és a Simca műanyag-karosszériát kutató részlegét vezette. Ez sem tartott sokáig, a következő év újra Berlinben találta, hogy kézműves autóépítést tanuljon. Ekkor már ostromolta a formaterveivel a kisebb-nagyobb autógyárakat és karosszériatervezőket, de azok többsége egyszerűen lerázta őt. Nem így az Alfa Romeo és a Lancia, akik fantáziát láttak a terveiben, és néhányat meg is építettek belőlük (lásd fent a piros Alfát!). Valószínűleg az őt tárt karokkal fogadó olaszok tiszteletére változtatta meg nevét 1957-ben Lutzról Lugire.

A Colani-hitvallás

Luigi Colani egészen korai éveitől kezdve általa biodinamikusnak nevezett, az élő, természetes elemekből táplálkozó formákat kedvelte és használta fel. Saját maga ezt így fogalmazta meg:

The earth is round, all the heavenly bodies are round; they all move on round or elliptical orbits. This same image of circular globe-shaped mini worlds orbiting around each other follows us right down to the micro-cosmos. We are even aroused by round forms in species propagation related eroticism. Why should I join the straying mass who want to make everything angular? I am going to pursue Galileo Galilei's philosophy: my world is also round.

A Föld kerek, minden test az égen kerek, kör vagy elliptikus pályán mozognak. Ugyanilyen Föld-alakú, kerek minivilágokat találunk egymás körül keringve, ahogy a mikrokozmoszunkba nézünk. Még a fajfenntartással és az erotikával kapcsolatban is ilyen formákra figyelhetünk fel. Miért kellene csatlakoznom a megtévedt tömeghez, akik minden szögletesre akarnak alakítani? Inkább követem Galileo Galilei filozófiáját: az én világom is kerek.

Ekkor már nem csak autótervezéssel foglalkozott, hiszen az aerodinamikai tanulmányai során szerzett áramlástani ismereteit a hajótervezésben is kamatoztatta. Tervezett olyan katamarán hajótestet, amellyel több versenyen sikerült dobogós helyezéseket nyerni - valószínűleg a nézők komoly hüledezése közepette. Bele-belenyúlt persze emellett minden másba, ami épp eszébe jutott - a hatvanas hetvenes évekre komoly céggé nőtte ki magát vesztfáliai tervezőstúdiója, ahonnan ömlöttek a bútor- és edénytervek a legnagyobb német gyártóknak. 

1972-től 1981-ig a Harkotten-kastélyban afféle tervező-neveldét működtetett, amelyben a tanulmányaikat frissen befejező designereket fogadott szárnyai alá. Az ide érkező fiatalok 3-6 hónapot töltöttek itt, majd már meglévő szakmai gyakorlattal távoztak. Az intézmény világraszóló hírneve miatt igen kapósak voltak az innen kikerülő pályakezdők (összességében több ezren!), Colani pedig igen keményen keresett a világ minden részéről (még a keleti blokkból, sőt, a Szovjetunióból is) érkező megrendelésekből.

gozos.jpgA feldolgozhatatlan: GŐZmozdony terve a Szovjetuniónak, 1979-ből

Konfrontatív tárgyalási stílusa (bármit bárhol szívesen leszarozott, ha úgy látta jónak), és az, hogy az alkotói szabadsághoz mindenekfelett ragaszkodott (akár a gazdasági szempontok ellenében is) azonban azt vetítette előre, hogy Németországban, és különösen a német autógyártásban nincs igazán jövője. Miután szinte minden belföldi autógyártóval összeveszett, már a hetvenes évek elején Ázsia, főleg Japán felé nézelődött. Az 1973-ban létrehozott tokiói Colani Design Center a nyolcvanas évekre komoly tényezővé érett, így 1982-ben Luigi elengedte az európai üzleteit, és Japánba költözött. Az ott töltött évek alatt lenyűgözte, mennyivel fogékonyabb az ázsiai közönség a biodinamikus formákra és az azt létrehozó filozófiájára.

Gyümölcsöző együttműködésbe fogott a Canon, a Sony és a Mazda mellett jó néhány kisebb-nagyobb gyártó céggel, amellyel japán designerek több generációjában hagyott olyan nyomot, amely alapján Colani máig hivatkozási pontnak számít a japán formatervezésben.

Az autók

Jó, mégiscsak az autók miatt jött ide az olvasók többsége, hát legyen itt egy - mint említettem, korántsem teljes - lista Colani autós munkáiról:

1957:  Abarth Alfa Romeo 1300 Berlinetta az Alfa-Abarth 1000 alapjain, üvegszálas, aerodinamikailag optimalizált, a biodinamikus elvek alapján újratervezett formában. Az első GT volt, amely 10 perc alatt teljesítette a Nordschleifét

alfa2.jpg

1964-68: a berlini Canadur cég kapacitását felhasználva Colani márkanéven számtalan KitCar építőkészlet készült, elsősorban Bogár alapokra, az Alfa-Abarth mintájára üvegszálas karosszériával.

vw.jpg

1970: ugyanitt egy elektromotorral felszerelt készletet dobtak piacra, amely iránt akkor (az olajválságok előtt) igen mérsékelt volt az  érdeklődés.

1972: Colani átöltöztette az Eifelland Caravans F1-es csapat autóját egy meglehetősen futurisztikus külsőbe. Sajnos nem túl sikeresen - az idény végére szép lassan visszaalakult a karosszéria a hagyományos formára, elsősorban hűtési problémák miatt.

f1.jpg

1976-ban a Volkswagen számára elkészítette az akkor friss modellként futó Polo alapjaira a Turbo Polot aerodinamikaliag erősen optimalizált karosszériával, majd miután ezt mindenki erős túlzásnak gondolta, a következő évben a Polo I számára tervezett egy némileg lekerekített, kisebb új formát. Mondjuk az sem volt kevésbé túlzás.turbopolo.jpg

polo.jpg

1979: a Thyssen felkérésére megtervezte a Sea Ranger nevű multifunkcionális kétéltű járművet, Unimog alapokra. Sok más tervéhez hasonlóan ebből is egyetlen darab készült el.

searanger.jpg

Bár nem autó, de mégis jármű, így itt a helye: ugyanebben az évben, szintén a Thyssen számára megrajzolta a HM-1 (Hamburg-München 1 Stunde) maglev-vasút tervét is.

hm1.jpg

1981: egy Citroën Kacsa szerkezetére épített áramvonalas karosszériával 1,7l/100km fogyasztási világrekordot állított fel

cv2.jpg

1989: a Colani által újraálmodott Ferrari Testarossa, a Testa d'Oro 351 km/h-s kategória-sebességrekordot állít fel.

ferr.jpg

2001: valamiért (és erről részleteket sajnos nem tudok) Colani úgy érezte, az akkor már tíz éve nem gyártott Trabanthoz is ideje megálmodnia egy új külsőt. Vagy legalábbis egy orrot. A poszt elején erről már láthattatok képet autón, legyen még egy arról, mekkora is az újragondolt darab:

tra.jpg

2002: Colani több kamion- és nyergesvontató-designt készített el, néhányat fizikai valójában is, Mercedes-Benz alvázakra. Néhány darabot forgalomba is helyeztek, ezek jórészt marketingeszközökként jártak az utakon, de egészen konkrét szállítási feladatokat végezve.

truck.jpg

Sokáig persze itt sem maradt, 1986-ban visszaköltözött Európába, és egy svájci hangárban gyorsasági rekorder járművek építésébe kezdett. Ebben sajnos nem volt túl sikeres és nem is elégítette ki igazán, szabad kapacitásait szerteágazó munkákkal foglalta le. Sorban kapta az elismeréseket és díjakat, 1985-ben például a tokiói Csukuba Expón az általa megálmodott robotszínház kapott formatervezési első díjat, 1986-ban Arany Kamera díjat kapott az általa tervezett Canon T90 fényképezőgép, 1987-ben kiállította a párizsi Centre Pompidou egy Mazda-tanulmányautóját, 1989-ben a Museum of Modern Art felvette gyűjteményébe a Sony számára tervezett fülhallgatót. 1990-ben Párizsban kiállították a Swissair számára tervezett új egyenruhát a párizsi Car Museumban, 1992-ben pedig együttműködési megállapodást kötött Colainval a német Vobis, a legnagyobb európai számítógép-kereskedelmi hálózat.

vobis.jpg

laptop.jpgColani-Vobis asztali PC és laptop

1995-ben Kínába költözött, ahol részben formatervezőket tanított, részben pedig a várostervezés felé fordult.  Megalkotta azt a filozófiát, miszerint a modern város formájának és funkcióinak az emberi test igényeire és formájára kell épülnie - más kérdés, hogy a modern Kínában ez mennyire megvalósítható. A gyakorlat azt mutatja, hogy nehezen, vagy egyáltalán nem, a projektet ugyanis villámgyorsan leállították.

2008-ban megnyitotta a kifejezetten szélerőművek aerodinamikai és formatervezésével foglalkozó kínai irodáját is. A következő évtől megkezdődött az által tervezett szélerőművel telepítése.

2018-tól saját lakóautó és elektromos autó tervezésén dolgozott, ezekkel sajnos már nem volt lehetősége végezni. Hosszan tartó, súlyos betegségben halt meg ma, 2019. szeptember 16-án.

A fentiek mellett Colani megszámlálhatatlan tervet készített, ezek jelentős része legalább egy példányban el is készült. Ajánlom a további guglizást zongora, víztorony, golyóstoll keresőszavakkal, de nagy valószínűséggel a Colani + [BÁRMI] kifejezésre is lesz találat.

Személyes vonatkozások - Colani a Házban

Ez mégiscsak egy személyes blog, így meg kell említenem azt is, hogy a saját kezemmel megtapogatott fenti Trabant orrelemen kívül  más szálon is belefutottam Colani munkájába. A tavaly télen az Érchegységben vásárolt házat teljes felszereléssel (és mellesleg egy ajándék-autóval, bár az mozdíthatatlan és használhatatlan) kaptam meg. A lomtalanítás közben igazi kincsre bukkantam:

Ez kérem szépen, egy igazi, eredeti, működő RFT Colani katódsugárcsöves TV, a kilencvenes évekből. Újkori ára 3000DM volt, elsősorban persze a design miatt. Eredetileg is irodadísznek szántam, Colani távozásával egyben egyfajta házioltárként is funkcionál majd, hogy emlékeztessen az Emberre, Aki A Legrondább Trabantot Készítette.

 col.jpgLuigi (Lutz) Colani, 1928. augusztus 2. Berlin - 2019. szeptember 16. Karlsruhe
Formatervező, a biodinamikus stílus megteremtője.

Prokee.hu tartalom még:

Instagram

Facebook

Youtube

Kövess, iratkozz fel, mert az neked nagyon jó lesz!

Chaoyang írta kommentben:

Nekem az első PC-m, amivel elkezdtem internetezni 1996 elején, egy Colani design Pentium volt Win95-el:

colani_pc.jpg

Ez a fotó 99-ben készült, akkor már 3 éve megvolt a Colani egy Pentium procival, viszont ebben megvolt a floppy is.

(merthogy a posztban lécő fotón már nem az eredeti 3,5" floppy van - prokee) 


Köszi a képet!

A bejegyzés trackback címe:

https://prokee.blog.hu/api/trackback/id/tr7515098972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2019.09.16. 20:53:02

Ezek a formatervek nagyrészt tényleg nagyon ufók még ma is, szóval tényleg nem gyenge a csávó. Az a mozdony például valami egészen elborult, vasúti járműre döntött kereket szerintem ezen kívűl még lerajzolni se jutott eszébe senkinek. Az Abarth-Alfa minden esetre nekem tetszik.

Végiggondolom 2019.09.16. 21:17:31

Érdekes, hogy vannak emberek, akik amiatt híresek, hogy valami olyasmit csinálnak egész életükben, amihez egyáltalán nem értenek.

Szabo T 2019.09.17. 01:52:23

Nekem Colani fürdöszobaszönyegem van.

arncht 2019.09.17. 07:05:17

Az cccp vonat allat, a tobbi szimplan oncelu rondasag, sose fog beerni, az aranyai sem szepek, hanem elnagyoltak. Vannak nem meg ertett muveszek, akik sose vittek semmire eletukben, meg azok, akik ala adtak a lovat, es az utokor mint egy diszpintykent fogja mutogatni.

A retro szamitogepeknek egyre nagyobb a piaca, a colani hazak eleg sokat ernek... egyegy muanyag hazdarabert (ahova a driveok kerultek), tobb tiz eurot ernek mar most.

kéki béla 2019.09.17. 07:51:08

@Végiggondolom: és vannak olyanok, mint Colani... ez lemaradt.l, kicsi gyökér.

----------
Nekem az a maglev tetszik nagyon. Mint egy kettéfűrészelt bálna... meg a szovjet gőzmozdony se rossz. Jobban tetszene, ha ilyen jellegű járművek járnának az utakon, mint a mostani, egyenfazon...

acycloren 2019.09.17. 07:57:00

Hát nem éppen az a stílus, ami ma az Apple kütyüket jellemzi, amiket a világ szájtátva imád... Lekerekített sarkú hasábok... Ezek akármilyen rondák, van bennük poén, ötlet.
Szerintem építészet körében ezeket a furcsa ötleteket jobban el lehetett volna adni, mert járműveknél vannak aerodinamikai megfontolások. Járműnél azért hamar avul egy design és minél hajmeresztőbb, annál hamarabb. Épületnél meg nem jöhet szembe minden sarkon.

de let e ... 2019.09.17. 07:59:55

A trabant orr elég pofás , a gond csupán az , hogy a kocsi többi részét nem formálta hozzá , ezért ronda az összkép . A gőzmozdony viszont nagyon jól néz ki , azzal csupán az a baj , hogy gőzhajtású .

arncht 2019.09.17. 08:00:52

@acycloren: van ilyen, gaudinak hivjak :) kb azt masolta viragok nelkul.

acycloren 2019.09.17. 08:07:46

A szovjet gőzmozdony kifejezetten tetszik.

Ha körbenézek és látom a francia, dél-koreai meg az újabb japán autókat, azoknak a formatervei ezekhez képest is borzasztóak és azokat nagyszériában gyártják. A kínai autókról (amiket nyugaton nem is engednének forgalomba), nem is szólva.

trev 2019.09.17. 08:29:39

@kéki béla: "és vannak olyanok, mint Colani... ez lemaradt.l, kicsi gyökér."

...aki még közülük is kiemelkedő kókler minden esztétikai érzék nélkül. Ez meg nálad maradt le. A gyökerezést inkább hagyom. :-)

ZON 2019.09.17. 08:35:12

A járműveknél túlságosan elszaladt a realitásoktól. A szovjet igényességet ismerve a fehér szín igazi telitalálat egy gőzmozdonyhoz...

A nép fia 2019.09.17. 08:58:59

A vonat és a maglev imádni való!
A Ferrari is rettentő zorall, tuti, leesne mindenki álla, ha ilyennel araszolna valaki a körúton.
A kétéltű pedig jól néz ki és praktikus is.

toncsi64 2019.09.17. 09:03:33

Szerintem mindegyiknek gyönyörű vonalai vannak. A célszerűség persze kérdéses, de ez a "tanulmányok" jelentős részénél így van :(
A Trabanttal szerintem is "csak" annyi a gond, hogy a többi részéhez nem nyúlt, így hatalmas a kontraszt az elejével. Egyébiránt a Smart Roadster eleje majdnem teljesen ugyanez és elfogadott.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2019.09.17. 09:11:45

Az a kétéltű nagyon jól néz ki, a közepén a létra a legjobb.

Talán túlságosan alárendelt mindent a légellenállásnak, azt is, amit nem kellett volna, de egyébként vannak köztük nagyon használhatónak tűnő dizájnok.

Warlimont 2019.09.17. 09:28:55

Ezek a formatervek többnyire tulaerodinamizaltak, akkor is, amikor arra semmi szukseg nem lenne. Az uj Trabant orr sem lett tul szep, de az egesz attol lesz egy remenytelenul izlestelen takolmany, hogy az orr möge semmit nem alakitott a kocsi többi reszen, igy azt kell mondjam, Trabantnak az eredeti Trabant szebb. Az Szovjetunionak fabrikalt mozdony terve miatt pedig valoszinuleg szabotazs vadjaval azota is keretek. Egyaltalan, 1979-ben miert tervezett valaki GÖZmozdonyt??
.
"szakma vitán felül elismeri tehetségét, egyedi karakterét, de ennek ellenére a nagyközönség visszafojtott sziszegéssel hátrál szinte minden alkotását látva."
.
Nagyjabol ez van a komplett modern epiteszettel is. Vakolatlan latszobeton? Rozsdas vas (Corten acel)? Ezek egyutt?? :) Az epitesz szakma ujjong, az atlag turista meg azon ugyeskedik, hogy ezek a förtelmes xarok ne logjanak be a fotoba.

MAC-Ka 2019.09.17. 09:48:55

Az ipari formatervezőt (designer :) ) az különbözteti meg a szobrászoktól és egyéb művészektől, hogy a forma mellett a működést is ismerniük kell. Ebben nem állítanám hogy a fent nevezett úriember topon lett volna. Lásd F1 autó (hűtésproblémák), de a döntött kerekű fehér vonat is egy rémálom lett volna a gyakorlatban. :)
Ez pont olyan, mint ma a divat világában istenített tervezők, akik abszolút hordhatatlan és ruházatnak alkalmatlan dolgokat "művészkednek" össze, a sznobok meg összepisilik magukat a gyönyörűségtől :D

Warlimont 2019.09.17. 09:50:07

@Warlimont: Egyebkent a Trabant terven talan egy kicsit javithatott volna, ha legalabb valami matricakkal, festessel a kocsi oldalara is tovabbvisz valamit az uj orr vonalaibol. Marmint ha azert lett csak ennyi a Trabant, mert nem volt több penze.

prokee · http://prokee.blog.hu 2019.09.17. 10:14:45

@Warlimont: Colaninak volt - a Trabant mint márka meg már 10 éve nem létezett. A koncepció lényege az lett volna, hogy egyfajta átépítő készletként lehet megvenni az orrot, és felszúrni relatíve kevés munkával a meglévő Trabantra.
A hátuljánál nyilván sokkal nagyobb munka lett volna az átalakítás, ezért nem nyúlt hozzá.
Kevés információm van a projektről, de valószínűleg csak a frontális légellenállás csökkentése foglalkoztatta a Főnit.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.09.17. 10:29:28

Nagyszerű poszt egy formabontó művésznek. Szuper hogy ezt megírtad nekünk, köszi! (amúgy még a felén sem vagyok túl, majd munka után esete újra nekiesek, de legalább a radar emlékeztet rá :) )

Before · http://azbeszt.blog.hu 2019.09.17. 10:45:42

Szerintem egy tragédia az egész, nincs ezekben a tervekben semmi harmónia, semmi "logika", biztos vagyok benne, hogy még papíron se mutatnak jól. A vonat első ránézésre tényleg ütős egyébként, de valójában csak azért, mert nagyon jól működik a modern vonalvezetésű, hófehér, felépítmény a régi típusú kerekekkel és a hajtókarral. De, ha az ember kicsit jobban megnézi, ugyanolyan elbaszott, összevissza az egész, indokolatlan csúcsokkal és ívekkel, mint a többi.
Ezek a tárgyak nemhogy nem szépek, hanem egyenesen undorítóak, szerintem.

Terézágyú 2019.09.17. 10:52:32

Eztet ti nem érttitek, ez egy művéc.
Ha belesz*rna a zongorába, azt sem értenétek.

Blindmouse 2019.09.17. 11:20:51

A mai napig csodáltam, miként képes valaki egy életen át megélni abból hogy szinte csak eladhatatlan, randa, és megvalósulatlan dolgokat rajzolt, hát így..

Amúgy a tévé, meg a gőzmozdony igggazi retrofuturista cucc, kb a régi Galaktika magazinok illusztrációi villannak be róla, azok tetszenek. a searanger is valahol jópofa.. ezek alapján egy scifi filmhez simán felvettem volna díszlettervezőnek, de autóval amit ő rajzolt nem mennék végig a városon. :)

Eugene Horse 2019.09.17. 11:25:13

Hát sorry, ezek okádék cuccok, kivéve a tévét, az tényleg jól néz ki. Az autói olyanok, mint mikor a gyerekek rajzolgatnak, és mondjuk kitalálják, hogy csak görbe vonalakból állhat a rajz. Értelmetlen :)

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2019.09.17. 13:54:26

Magyarul ez az ember bármit tervezett, a körülötte álló művészek majd elélveztek, a gyártók meg fejvesztve menekültek nehogy ilyen ocsmány izéket kelljen gyártani, mert a kutya nem venné meg.

Az a fajta legenda volt, aki csak azért tudott legenda maradni, mert elég belterjes közegben alkotott ahhoz, hogy bárki is kimondja, hogy szar amit csinál.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2019.09.17. 14:05:21

"A vonat első ránézésre tényleg ütős egyébként, de valójában csak azért, mert nagyon jól működik a modern vonalvezetésű, hófehér, felépítmény a régi típusú kerekekkel és a hajtókarral."

Ez a terv már akkor se működött volna, ha működő prototípust kell belőle gyártani.
A design első ránézésre ütős, de nem volt benne sok újdonság. Ha csak nem az, hogy 1979-ben akart gőzmozdonyt gyártani, mintha bármi értelme lett volna. Az autóipart miért nem boldogította gőzautóval?

Nézd meg kiindulási alapnak az A4 Mallardot 1938-ból, na, az olyan időtálló design lett hogy majdnem hogy eltalálták vele a 2010-es évek formavilágát, ha a vezetőállást a mozdony elejére képzeled.
A terv többi részébe meg beledolgozta a korának a nagysebességű vasúti formavilágát, 1979-ben már bőven üzemelt a shinkansen a japánoknál.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2019.09.17. 15:25:49

Lehet, hogy furamadár vagyok, de én élőben láttam ezt a kamiont Németországban, és fantasztikus volt.
A Tarbi is jópofa, kár, hogy a hátsó részét nem készítette el. Így csak félmunka.
Az igazi, a hófehér gőzmozdony. Hát, az világi lett volna, ha megépítik. Persze csak azoknak, akiket a mozdony füstje megcsapott.

gigabursch 2019.09.17. 18:21:49

Erősen haszontalan életműve volt.
De legalább ízléstelen.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2019.09.18. 11:00:37

Nekem az elso PC-m a mivel elkezdtem Internetezni 1996 elejen egy Colani design Pentium volt Win95-el. Szivesen beszurnam a képét.

DE nem lehet! :)))

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2019.09.18. 11:02:18

Jaa, most latom nem is kell, ott van fent a homokszinu.. Csak azon a Floppy nem gyari

prokee · http://prokee.blog.hu 2019.09.18. 11:03:12

@Chaoyang: viszont ha elküldöd emailben (prokee kukac prokee pont de), akkor szívesen beszúrom a poszt végére.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2019.09.18. 11:16:20

Nem rossz a TV design, de mondjuk az en 97-ben vasarolt Bang&Olufsen-em designja elegansabb.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2019.09.18. 11:18:01

@Végiggondolom: ezt a hukyeseget mondjad megegyszer?? Nem azert alkalmaztak vilsgszerte orias cegek, mert nem ertett hozza?

Ezt nem gondoltad vegig, ember

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2019.09.18. 11:40:55

Meg annyit, hogy munkai nem csak organikus megjelenesuek voltak es formabontoak de mernoki szinten is kiemelkedoek.. Eleg csak legellenallasi mutatok rekordjaira gondolni.
Tobb ilyen meresz formatervezo kellene.

morph on deer 2019.09.18. 15:03:04

Sereg formaterve gyártásra került egyébként. Én emlékszem, a kilencvenes évek közepe körül volt pár trackball/mouse kombináció, amit senki nem oldott meg jobban akkoriban.

Egyébként minimum 25-30 évvel sietett az órája: ha azon a zöld Polón egy hűtőrácsot képzelsz a lyukak helyére, a forma szinte bármelyik ázsiai kisautóra behelyettesíthető a kétezres évek elejéről, ha jobban megnézzük.
Az Alfa meg egyenesen gyönyörű, - szerintem - ‘57-ből!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.09.18. 16:05:30

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!: A Colani vagy a Philippe Starck féle művészemberek azért lettek elisemrtek mert képesek voltak megrendelésre működő dolgokat is tervezni.

Érdemes megnézni hogy Warhol mit művelt az M1-essel, élőben zseniális. Pedig elsőre úgy tűnik mintha random szórt volna rá festéket, de ha körbejárod megérted a dolgot: minden oldalról jól néz ki és ráadásul minden sarkából egy másik autónak hat.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2019.09.18. 18:33:27

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!: Tényleg jól néz ki a Mallard, de azért jelentős eltérés van. Ami szerintem nagyon ütős ebben az elképzelésben, hogy a kerekek őrült nagy kontrasztot alkotnak a felépítménnyel.