- prokee -

50years (5) alsóörs (8) autó (137) autópálya (5) baleset (9) baromállat (8) blog (12) bmw (9) camptourist (5) csomagtértető (5) érdekes (62) f*szkivan (40) felújítás (8) fiat (5) film (5) forma1 (9) fotó (5) hellókarácsony (7) hülyeállat (71) iwiw (6) közlekedés (33) kultúra (6) lol (9) mozi (6) napi meló (6) ndk (10) nyaralás (5) olaszország (5) orosz (16) orr (24) parkoló (5) poén (30) prokee (44) reklám (5) retro (32) suzuki (10) swift (5) százhalombatta (8) találkozó (17) technika (63) tesco (5) totalcar (12) trabant (95) tuning (18) veterán (9) video (14) vw (7) wartburg (9) web (16) zene (11) zwickau (8) Címkefelhő

prokee 2008.04.19. 22:52

Swift, E85 etanol, 1. rész

Említettem már, hogy tervezem az E85 etanol kipróbálását.

Nem én vagyok az egyetlen, Teko már próbálgatja a Swiftjében. Igaz, az egy 1.3, én pedig az 1.0-ban terveztem kipróbálni.

Tudnivalókkal, problémákkal kapcsolatban nem akarok túl sokat írni, megtették ezt helyettem sokan az E85 blogban.

Az autó:

Egy 2000 évjáratú, 993 köbcentis Suzuki Swift. Három hengeres, központi injektoros. Hajszál híján 60.000 km-t futott. A próba előtt semmilyen módosítás nem történt rajta, full gyári specifikáció.
Ennek fényében a "gyorsul", "húz", "erős/erőtlen" és hasonló kifejezéseket ne tessék felnőtt autóhoz mérve értelmezni :)

Én egyszerűen, de rámenősen kezdtem. Megvártam, míg közel nullára fogy a benzin. Átmentem Érdre, ahol E85 kút nyílt, és megtankoltam 6000 forintért - ez kb. 26 liter.

Az első tapasztalatok egyszerre voltak meglepően jók és csalódást keltőek. Annak örültem, hogy az autó indult, ment, gond nélkül hazamentem Érdről Százhalombattára. Arra számítottam ugyanis, hogy a színtiszta E85 akár komoly problémákat is okozhat, és kötélen kell hazajutnom. Ezért is nem tankoltam egyből teli.
Az viszont kellemetlen volt, hogy - bár a motor járt - iszonyatosan gyenge lett az autó, fulladt, torpant. Alárendelt útról kikanyarodva alaposan meg kellett gondolnom, hogy a főútvonalon érkező autó elé vajon ki fogok-e férni.

Sok problémás autóm volt már, tapasztalataim alapján abszolút olyan érzésem volt, mint amikor egy autó nem kap elég üzemanyagot. Megy, megyeget, de az elindulást, gyorsulást, padlógázt gyakorlatilag el kell felejteni. Nagyon finom gázadással, megfontolt tempóval lehet haladni, aztán viszontlátásra.

Rögtön próbáltam egy autópályát is. Óra szerinti 130-at prezentálta a gép (ez valós 120 km/h), de csak négyesben, egészen az első enyhe emelkedőig. Azt már alig 100-zal tudta megmászni.
A probléma:

Különösebb magyarázkodás nélkül a lényeg: etanolból azonos üzemi feltételek között nagyobb mennyiségre van szükség, mint benzinből.

Gyors 15 km után eléggé meguntam, hogy az autó élvezhetetlenné vált, és hazamentem.

Az estét azzal töltöttem, hogy utánanéztem, milyen megoldások léteznek az E85 üzemre. Teko foglalkozott a témával, kísérletezett is, tehát nála kezdtem. Két járható utat olvastam ott: a hőfokjeladó által az ECU felé adott jel átalakítását (ilyenkor az ECU hidegüzemben több üzemanyagot ad), illetve az üzemanyagnyomás emelését (adott befecskendezési idő alatt nagyobb nyomáson több üzemanyag kerül a motorba).

Segédlet

Az ellenőrzésben igen nagy segítséget nyújtott, hogy rendelkezésemre állt üzemanyagnyomás-mérő készülék, TECH2 diagnosztikai műszer, gyári javítási könyv referenciaadatokkal, no meg persze a kollégák, akikkel lehetett közösen gondolkodni - különösen Szalai Krisztián, aki a kivitelezésben is segítségemre volt. Kösz, Krisz :)

Az általa írott ECU-átverős megoldást ugyan kipróbáltam, de nem volt szimpatikus. Mivel olyan megoldást keresek, amivel különösebb kapcsolgatás-igazgatás-állítgatás nélkül lehet váltani a benzin és etanol üzem között, elvetettem a potméteres verziót. Már csak azért is, mert elég rizikós. A Swiftnél ugyanis az ECU kapcsolgatja a hűtőventillátort is, ezért ha a potmétert etanol-állásban felejtem, üzemmelegen annyira túlmelegedhet a motor, hogy simán hengerfejesre verem.


Az üzemanyagnyomás emelése jó megoldásnak tűnt. A nyomásszabályzó ennél az autónál relatíve könnyedén hozzáférhető és kendácsolható. A fenti (Tekótól származó) képen látható, hogy a regulátor rugója egy 10-es alátéttel kitámasztható, így az előfeszített rugó nagyobb nyomásnál enged.

Miért ?

Az injektor az üzemi feltételektl függően adagolja a benzint. Ezt nagyjából fix üzemi nyomáson tartott pufferből a befecskendezési idő szabályzásával teszi meg.
Belátható, hogy az ECU által vezérelt befecskendezési idő nehezebben állítható, mint az üzemanyag nyomása. Nagyobb nyomásnál pedig, ugyanannyi idő alatt, több üzemanyag jut a motorba - nekünk pedig jelenleg ez a célunk.

A Swift 1.0 üzemanyagnyomás-szabályzójának gyári referenciaértéke 1.6-2.1 bar.



A képen a szétdobott légszűrőház, alatta látható a központi injektortest. A furcsa csövek az üzemanyagnyomás-mérőhöz tartoznak.

Figyelem !

Ha valaki házilag nekilát a nyomásszabályzó szétszereléséhez, feltétlenül minőségi Torx-kulcsot vagy csavarhúzót használjon ! A regulátor fedelének csavarjai menetrögzítő pasztával ellátva kerültek a helyükre, így igen komolyan veszik a helyükön maradást. A Torx-fejeket hamarabb el lehet nyalni, mintsem a menetrögzítő engedne.
Rövid ex-has kendácsolás után egy ~1.2 mm vastag, 10-es alátétet gyógyítottam bele. A külső átmérőből köszörülni kellett kicsit, de ott legalább nem kell a pontosság :)

Első mérésre a gyári alsó  érték több, mint kétszeresét sikerült prezentálnuk. Szinte hajszálpontosan 3.5 bar lett az üzemi nyomás, az üzemanyagszivattyú leállása után nagyjából 3 bart meg is tart a rendszer.



Nos, ez elég extrémnek tűnik, több okból:

- Az üzemanyagszivattyú nagyjából kétszeres terhelést kap. Na és ? Megmértük, 6.5 bart nyom önmagában, ehhez képest 2.1 vagy 3.5 nem oszt, nem szoroz. Ez a különbség maximum akkor okozhat problémát, ha az AC egyébként is a végét járná.
- Kétszeres üzemi nyomásnál elméletileg kétszer annyi üzemanyagot kap a motor, így duplájára nőhet a fogyasztás - ez meg nem feltétlen igaz, hiszen az ECU sok más egyéb fetételtől függően adagolja a befecskendezett mennyiséget. Etrém sok üzemanyagra a lambdaszonda is reagálna, az onnan érkező jelek alapján pedig az ECU visszaszabályoz.


Ez a furcsa homorú fedél rejti az üzemanyagnyomás-szabályzót.

A próba sikeres volt. Az autó indul hidegen-melegen, jön-megy, elég agilisan gyorsul is. Érzésre talán még jobb is mint az eredeti benzines üzemmódban - bár ez talán csak placebo-hatás az élettelen autóval lefutott 15 km után.

Szerettem volna prezentálni nektek egy fogyasztásmérést is, de sajnos a kút szombaton csak egyig van nyitva. Én meg pont addig dolgoztam...

Viszont hétfőn megyek, megmérem, és tudatom. Ha az egy tank etanol lement, ugyanezt megmérjük benzinnel. Ha 10-15% fogyasztásnövekedéssel jár majd a dolog, még érdemes foglalkozni a dologgal. Ha mégsem fér bele, alacsonyabb nyomással újra próbálkozom.

Ha sikerül:

A Swift után van még három donorom. Trabant 1.1 karburátor-benzin-gáz, Trabant 1.1i hengerenkénti injektorral, valamint a végső terv, Trabant 601, kétütem. Cél ugyanis, hogy az etanol-olaj keverékkel sikeresen prezentáljuk (mármint én és az autó) a szigorított határértéket, azaz 2000-es HC-t.

A bejegyzés trackback címe:

https://prokee.blog.hu/api/trackback/id/tr56433352

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: retargeting ads 2019.04.30. 20:39:41

Információk a rehabilitáció területéről - REHABILITÁCIÓ

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2008.04.20. 07:23:27

navégre. felesbe tutira elmenne a gép.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.04.20. 12:51:50

kétütemet már próbáltam annó házipálesszal,simán ment vele...

Csabesz86 · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=26657 2008.04.28. 08:19:21

Az én 1.0 Swiftem közel egy éve gond nélkül falja az etanolt.A fogyasztás kicsit nőtt,de nem annyit,hogy azt ne tudná kompenzálni a 100Ft-al olcsóbb literenkénti ár. Hideg időben rángatásnál a megoldás : Irány a legelső kút és 5-10 liter benzint hozzáöntök a tank etanolhoz. Nálam ettől mindig észhez tért.

Thommy 2008.11.11. 23:51:40

Csabesz barátom... Te mindehol ott vagy? :)
Nagy "unalmamban" 20 perccel ezelőtt szétbontottam a nyomásszabályzót (télleg komolyan a helyükön akartak maradni a csavarok... :/ ). Bekerült 1,7mm alátét (2db-ból), fedél, csavarok vissza. Indítás: hidegen pöcc-röff. Pár perc alapjárati brummogás,majd garázsból ki,.Mellékutcán csak óvatosan, majd Nemes utca.Éjjel 11, sehol senki.Mellékből kifordul, 2 padló. És itt a meglepi: ez így is tud menni??? Igaz, most még tisztán benzin van benne, de ahogy fogyogat, kapja az E85-öt. Most úgy is hidegebb van, meglátjuk, mennyit számít a plusz ü.anyag és a feljebb tekert gyújtás.
Apropó, PROKEE. Nem tom, merrefelé laksz. Ha vmikor van annyi időd, és tudunk vhol pesten, vagy környékén találkozni, rá tudnál mérni nyomásmérővel a cuccra? Nem tudom, mennyit emelhetett rajta az 1,7mm...

csunko 2011.02.13. 13:13:29

Sziasztok

Nagyon eltünt mindenki, nincs több tapasztalat e85-el kapcsolatba ?
süti beállítások módosítása